Jumaat, 22 November 2019

MACARONS

Salam ceria😍
Baru ada kesempatan lagi buat macarons.Rasanya setahun sekali ja buat macarons,faham2 saja la ni kudapan yang manis so tak boleh makan banyak.Bergantung juga pada cuaca kalau mahu buat macarons sebab dikeringkan secara manual saja🤣 Saya jenis tak suka paksa2 macarons untuk cepat kering sebab kalau tersilap boleh naik darah dibuatnya.Jika musim hujan saya tidak suka buat macarons sebab lambat kering so pastikan cuaca cerah kalau mahu buat macarons.

Nak pesan sekali lagi,pastikan cuaca cerah kalau mahu buat macarons supaya adunan cepat kering dan senang di bakar.Kalau belum kering terus pegi bakar maka siap2lah menangis😆confirm hancur lebur😆Lain cerita kalau korang ada bajet lebih bolehlah beli satu mesin pengering dan tak payah penat2 menunggu.

Ada juga cara lain supaya adunan cepat kering iaitu letak dulang mac atas oven yang telah dipanaskan.Boleh juga letak depan oven la supaya kena wap panas.Pokoknya part keringkan adunan mac ni engko kena sabar dan kreatip.Lain oven lain karenah so bertabahlah.

MACARONS
Sumber:Cooking ASMR

Bahan:
50g Almond Powder
40g Gula aising
40g Gula Caster
40g putih telur

Cara membuat:
1.Satukan almond powder dengan gula aising.Ayak.

2.Putar putih telur hingga berbuih.Masukkan 1/2 gula caster.Putar lagi hingga rata.Masukkan lagi 1/2 gula caster tadi.Putar lagi hingga benar2 pekar berkilat.

3.Kemudian masukkan campuran almond+gula aising,kaup balik hingga bercampur,buat 2-3 kali.Pastikan adunan betul2 sebati.

4.Masukkan adunan ke dalam bag piping (letak nozel 10) paipkan ke atas Macaron Mat.Kemudian hentakkan untuk buang bubble.Biarkan doh kering.Sentuh dengan jari jika sudah kering dan tidak melekat maknanya dah ready untuk dibakar.

5.Bakar pada suhu 160°C selama 5 minit,setelah itu turunkan suhu oven 130°C dan teruskan bakar macaron selama lebih kurang 15 minit.(bergantug pada suhu oven masing2)

6.Setelah masak keluarkan dari oven dan tunggu sebentar baru tanggalkan dari mat,sejukkan dan letak filling kesukaan korang.

Untuk resepi filling saya tak siapkan sebab yang ni pun saya guna lebihan ganache coklat tart hari tu.So korang google ja resepi filling tu ar.


Terima kasih sudi singgah😍

Tiada ulasan: