Rabu, 20 November 2019

PURI UDANG KERING

Salam ceria selalu😍Lama juga kita tidak membuat roti puri ni,yang saya ingat 8 tahun lalu saya ada pernah buat sekali ja.Heran pa macam boleh terlupa roti yang sedap ni😁

Kali ni daku guna resepi Mas Cotek pula sebab tergoda dengan penampakan roti puri udang kering dekat pintres,tapi itupun saya ganti juga bahan2nya😜ku guna apa yang ada ja di dapur.Daun supnya tu saya gantikan dengan oregano,kemudian cili keringnya pula saya gantikan dengan serbuk cili dan udang keringnya tu saya gantikan dengan udang geragau tapi tetap sedap bah.Nasib takda buat kuah kari or dalca.Rotinya saya makan begitu ja,hidang dengan kopi o.Oh ya,sukatan airnya tu lenkali kena kurangkan sebab tadi masa buat adunannya tu lembik sangat jadi saya tambah lagi tepung baru ngam di bentuk sama dicanai.

Tipsnya supaya doh gelembung pastikan canai doh rata dan jangan terlalu nipis dan jangan juga terlalu tebal.Bila digoreng tunggu roti naik terapung baru start siram2 dengan minyak supaya roti gelembung.



PURI UDANG KERING
Sumber:Mas Cotek

Bahan:
2 cawan tepung
2 sudu besar minyak masak
3/4 cawan air
1 sudu teh garam
Sedikit daun sup,hiris2
4 tangkai cili kering
Satu genggam udang kering

Caranya:

Tumbuk cili kering bersama udang kering.
Dalam bekas lain satukan tepung,minyak,garam dan daun sup.
Masukkan bahan tumbuk.Gaul rata kesemua bahan (berderai)
Masukkan air.Uli sehingga sebati.Canai kemudian tekap.Boleh bulat2kan sebesar bola pingpong dan canai rata.
Biarkan doh selama 30 minit (susun dalam bekas kedap dan tutup)
Goreng dengan minyak sederhana panas.Semasa menggoreng siram2 dengan minyak supaya atasnya gelembung.



Terima kasih sudi singgah😍

Tiada ulasan: