Khamis, 28 Oktober 2021

Serunding Pucuk Ubi Kayu

Skarang ramai yang suka masak pucuk ubikayu.Paling viral sambal pucuk ubikayu sampai ada sudah yang jual sambal pucuk ubi di shopee.Kelas kau pucuk ubikayu.Saya pun peminat pucuk ubikayu tapi selalu masak lemak ja or rebus ja dan cicah dengan sambal cili.Hari ni saya masak pucuk ubi versi selera saya gitew.Buat serunding pucuk ubikayu.Sedapnya tabur atas nasi,boleh bertambah²ðŸ¤£ðŸ¤£ðŸ¤£


 

SERUNDING PUCUK UBI KAYU

Resepi by:Rahel Blogspot


Bahan-bahan:

1 ikat pucuk ubikayu,cuci bersih,kemudian potong halus2

300g ikan tongkol}

2 keping asam keping}

4 cawan air }

1/2 sudu teh serbuk kunyit}

1 sudu makan serbuk ketumbar

1 sudu kecil serbuk jintan 

1/2 sudu teh serbuk kunyit

150gram kelapa parut putih

3 lembar daun limau purut

1 sudu makan gula

Garam secukup rasa


Bahan dikisar:

6 tangkai cili kering,rendam dan buang bijinya

3 batang serai ambil putihnya saja,dihiris

3 biji bawang merah,dihiris

3 biji bawang putih,dihiris

2 inci lengkuas,dihiris


Cara memasak:

1.Rebus ikan,asam keping,air dan serbuk kunyit sehingga masak.Setelah itu buangkan tulang ikan dan ambil isinya sahaja.

2.Panaskan minyak secukupnya dalam kuali,tumis bahan kisar,serbuk ketumbar,serbuk jintan dan serbuk kunyit sehingga wangi.Masukkan 3 cawan air rebusan ikan tadi.Biar mendidih.

3.Masukkan daun limau purut dan isi ikan,kelapa parut,tumis sebentar kemudian masukkan pucuk ubikayu yang sudah dipotong halus.Teruskan memasak sehingga airnya surut.

4.Setelah airnya agak surut perasakan dengan gula dan garam.Teruskan masak sehingga kering.




5 ulasan:

Sidratul Muntaha berkata...

salam singgah
oo. ade ikan tongkol.
ingatkan pucuk ubi semata - mata.
mesti sedap ni

rahel berkata...

Wsalam.Ya ada bubuh isi ikan tongkol.Tq sudi singgah.

mama sara nur @ Cik Nor berkata...

serunding pucuk. ubi
cam sedapp. ni
blk kg byk pucuk ubi ni
bagus jga kan buat serunding
tqq share resepi Rahel

Helmi berkata...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Ammi berkata...

nampak sedap tapi nak buat malas hahahha..