Jumaat, 8 November 2019

BOMBOLINI

Salam ceria😁
Ni kali kita hidang bombolini pula.Ramai orang sudah pandai buat donut bombolini ni.Ada suatu masa tu balik2 balimpas di wall,montok2 lagi tu,macam2 filling pun ada.Paling tabik betullah pada yang berjualan sampai beratus2 ketul bombolini setiap hari pastu sekejap jak habis dibeli semua bombolini tu.

Jika saya terjumpa resepi donut/bombolini mesti saya ambik resepinya dan cari masa yang sesuai untuk praktis.Resepi kali ni kepunyaan seorang Chef,jadi saya tidak sabar mau mencuba kunuk tapi ada satu bahan tu macam terlebih pulak,nasib saya perasan time timbang bahan2,entah dia tersilap taip resepi atau saja dia buat begitu.Dapat saya bayangkan kalau ada yang lebih awal dari saya buat bombolini guna resepi tu bulat2 memang gerigitan makan sebab masin terlampau oh.Mujur beta kurangkan garam tu..hahaha.Korang tengok sendiri la resepinya di bawah sana.Filling tu terpulang la korang mau letak apa.Saya letak nutella saja.Sedap oh.



BOMBOLINI
Resepi by Chef Khairi Al Mansor

Bahan-bahan:
500g tepung high protin
50g gula caster
30g shortening
30g marjerin
2 biji kuning telur
12g yis
80ml susu segar
10g garam (i guna 5g ja)
10g K-fine cream
200ml air sejuk

Cara membuat:
Masukkan semua bahan kecuali garam/marjerin/shortening

Uli anggaran 1-2 minit

Masukkan garam,marjerin & shortening.

Uli sehingga licin & elastik

Perap doh dan biar kembang sekali ganda.

Tumbuk2 doh & timbang dalam 40gm.

Bulat2kan dan bentuk,biarkan naik dan goreng.

Golek pada gula caster & isi filling.


Terima kasih sudi singgah.



Tiada ulasan: