Khamis, 3 Oktober 2019

KERIA KENTANG GULA MERAH

Selamat malam semua😊
Pantang betul bah ada gula merah di rumah,ada saja kuih yang mau dibuat.Keria Kentang salah satu mangsa sira gula merah😃Esok2 kita buat pula Keria Keledek ya.

Saya suka kuih keria yang lembut.Kadang ada keria yang liat oh..tengkorak kita pun penat mengunyah.Antara petua2 malam jumaat ialah letak la sedikit baking powder or baking soda supaya keria ko lembut gitew.Elakkan juga campur macam2 tepung.Guna ja tepung gandum bah.

KERIA KENTANG GULA MERAH
Resepi by Rahel

Bahan:
200g kentang
  70g tepung gandum
1/4 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
Secubit garam

Sira Gula Merah:
50g Gula pasir
50g Gula merah
2 sudu besar air

Cara membuat:👇
Potong kecil kentang,kemudian rebus hingga empuk(lebih kurang 10 minit) setelah itu toskan air nya.Menggunakan garpu kita lenyek kentang bersama secubit garam sampai hancur.Masukkan Baking powder,Soda bikarbonat & tepung gandum.Gaul hingga mesra dan jadi doh.Timbang 1 bebola seberat 30gram.Bulat2kan.
Sapu tangan dengan tepung,ambil satu bebola kemudian tekan sikit hingga agak leper kemudian celup jari masuk dalam tepung dan buatlah lubang di tengah macam buat donut gitew.Kemudian kita susun la doh dalam dulang yang ditaburi tepung (kalau buat doh banyak la) Panaskan minyak secukupnya.Api sedang saja bossku😁Goreng la doh hingga keperangan.Angkat dan toskan minyak.

Nah! Ni dia keria yang kita goreng tadi.Normal ada yang kekal montok ada yang merajuk sampai kecut sikit😀
Ok,skarang part untuk kita buat sira gula merah pulak.Korang boleh tengok cara buat sira untuk kuih Getas 👉 Di sini sama saja itu.

Selamat mencuba😘


Bye😘

Tiada ulasan: