Jumaat, 9 Oktober 2020

Donut Lembut Gebu

Salam semua😘Semoga tetap sihat dan ceria selalu.Hari ni daku share lagi balik resepi donut yang simple tapi lembut dan gebu.Kalau cek balik dalam entri yang lalu2 dekat setahun juga baru post lagi donut dalam blog ni.Saya selalu ja buat donut simple ni sebab ada budak satu orang di rumah ni memang peminat donut.



Untuk hari ini mami buat dua versi gitew...satu bahagian donut ring untuk budak kemudian satu lagi tu ala2 bomboloni untuk mami,konon-kononnya mau letak inti vanilla custard tapi tak terbuat pulak intinya tu jadi kesudahannya digolek2 saja dalam gula aising tapi memang sedap sangat..lembut dan gebu.Laju ja dibantai.

Walaupun resepi ini guna tepung gandum sahaja tapi hasilnya memang lembut,korang tak perlu risau.Oh ya,doh ni agak melekit sikit so korang kena rajin2 la sapu tangan korang dengan tepung.Selamat mencuba.



DONUT LEMBUT GEBU

Resepi by Chef Lim


Bahan-bahan:

250g tepung gandum

45g gula kastor

20g telur (1 biji kuning telur)

1 tsp yeast

1/4 tsp garam

140g air

30g Butter


Cara membuat:

1.Mix semua bahan kering.


2.Tuang telur di tengah tepung.Gaul rata.


3.Tuangkan air,gaul rata.


4.Tambahkan butter,teruskan uli hingga lembut selama 20-25 minit.


5.Rehatkan doh 10 minit.Tekan doh untuk keluarkan angin.Bahagikan doh kepada 12 bahagian.Kemudian bulat2kan doh,tekan2 sikit bagi leper dan susun atas tray yang ditabur sedikit tepung.Rehatkan lagi 10-15 minit.


6.Panaskan minyak.Goreng donut sehingga keperangan.Toskan minyak dan salut dengan gula aising.



Terima kasih sudi jengah blog Rahel. 

Tiada ulasan: