Selasa, 2 Jun 2020

PISANG GORENG RANGUP

Salam semua😊 semoga ceria selalu bersama orang tersayang,yang terpisah dengan orang tersayang sebab pkp tu harap bersabar,doa banyak2 supaya covid 19 segera berlalu pergi.

Banyak juga try  resepi pisang goreng dari google tapi masih juga tidak puas hati dengan hasilnya,ada yang rangup tapi bila da sejuk jadi liat pulak dan kebanyakan resepi hasilnya begitu.Macam teringin jak pi tanya resepi penjual pisang goreng yang sedap2😆tapi itu takkan terjadi,nanti kena maki😆

Oleh sebab itu saya belajar macam mana mo buat itu pisang goreng yang rangup dan tidak sakit gusi mengunyah dan yang penting tahan kerangupan walau dah berjam2 dihidang.

Kebanyakan resepi guna tepung beras jadi tak hairan la kalau rangup time panas2 tapi jadi liat bila dah sejuk.Letih rahang.Oklah,kali ni resepi dari saya memang sangat simple dan tidak menggunakan air kapur tapi in sha Allah saya puas hati dengan hasilnya.Pisang goreng rangup walau dah berjam2 dihidang.Paling penting masak pakai mata dan perasaan.



PISANG GORENG RANGUP
Resepi dari Rahel Blogspot

Bahan-bahan:
5 buah pisang saba,dipotong nipis

100g tepung gandum
  10g tepung beras
  20g gula pasir
  15g marjerin

175ml air} ~~~~dicampur
1/4 sudu teh pewarna makanan kuning lemon}

Minyak untuk menggoreng

Caranya:

1.Satukan tepung gandum,tepung beras dan gula.Masukkan pula marjerin.Ramas2 hingga jadi crumble.Tuang air sedikit-sedikit sambil digaul (guna tangan) hingga bercampur dan menjadi adunan pekat.

2.Panaskan minyak secukupnya,kemudian renjis2kan batter ke dalam minyak panas,kemudian masukkan juga pisang yang telah dicelup ke dalam batter.Goreng pisang sampai keperangan.

3.Setelah pisang masak,angkat dan toskan minyak.Jika suka serdak yang banyak,boleh teruskan renjiskan lebihan batter ke dalam minyak,goreng sampai keperangan.

Nota:
Marjerin tak perlu dicairkan.



Terima kasih sudi jengah blog masakan Rahel😍

2 ulasan:

kalebagadway berkata...

Best Ways to get to Harrah's Resort Southern California - Mapy
The cheapest way 김천 출장샵 to get from Harrah's 구미 출장마사지 Resort Southern California costs 의왕 출장안마 only $6, and the quickest way takes just 안산 출장마사지 30 김포 출장샵 mins. Find the travel option that

Unknown berkata...

tkasih Rahel..

www.asmahabubakar.com