Khamis, 1 Ogos 2013

Lidah Kucing Ombre

Salam sejahtera...
 
 
Skarang ni biskut Lidah Kucing tangah hangat di alam maya,so Rahel pun nda mo ketinggalan mencuba lidah kucing versi ombre..len kali jika ada kesempatan mahu try lagi buat yang warna pelangi...memang meriah nampak.Biskut lidah kucing ni memang enak banget,lagi-lagi kalau ditambah parutan keju cheddar semakin bertambah la enaknya.Tapi kali ni Rahel buat tanpa keju pula.Semenjak Rahel posting Lidah kucing keju hari tu memang tak putus-putus pertanyaan bab Loyang lidah kucing tu,namun apakan daya..Rahel nda' dapat tolong sebab kita memang ndada jual itu Loyang...harap maaf ya teman-teman.

 
 
Oh ya,resepi biskut lidah kucing ni ada pelbagai cara jugak kan...sebab ada yang pukul putih telur secara asing dan ada jugak yang masuk terus dalam adunan butter dan yang ni pula kena pukul putih telur dalam bekas lain baru dicampur dengan adunan butter.Pada Rahel yang ni lebih senang dan memudahkan pekerjaan.Resepi asal sebenarnya tak letak apa2 pewarna pun tapi Rahel yang ubah menjadi lidah kucing ombre...alahaiii...sebenarnya kes mau testing pewarna ungu violet satu botol besar yang dibagi oleh Kak Yong hari tu...terima kasih banyak ya Kak Yong...memang cantik pewarna ni...suka banget.Pada yang teringin merasa biskut lidah kucing tu silahkan merajinkan diri,buat sendiri lagi elok..puas hati makan..hehehe... 
 
 
Lidah Kucing Ombre
Sumber:Ria
 
Bahan-bahan:
200g gula halus
250g butter
250g tepung gandum
5 biji putih telur (150cc/150ml)
1/2 st vanilla
 
Cara membuat:
1.Panaskan oven pada suhu 165'C dan oles loyang dengan marjerin/butter.
2.Pukul gula,butter dan vanilla sampai lembut dan berwarna pucat.Ketepikan.
3.Dalam bekas lain,pukul putih telur sampai kaku/soft peak.
4.Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit ke dalam adunan butter dan gaul rata.
5.Masukkan putih telur yang sudah kaku ke dalam adunan tepung,gaul rata dengan spatula.
   Adunan dibahagi tiga,beri pewarna sesuai selera.
6.Masukkan adunan dalam piping bag,gunting hujungnya,paipkan ke Loyang lidah kucing
   dan cetak sesuai ukurannya.
7.Bakar dalam oven selama 25 minit.
 
Selamat mencuba.


8 ulasan:

Amie berkata...

lembutnya warna lidah kucingmu itu Rahel...

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel,

wow lovely purple...cantik gitu...





JaSSNaNi berkata...

warna dia nampak relaks je.. sure rangup kan biskut ni rahel.. :)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

rajinnyerr... nampak rapuh je lidah kucing tu kan.. mesti kena handle berhati2 kalau tak mesti cepat patah kan..

rahel berkata...

Iya Kak Amie....lembut banget...kuehnya pun cepat cair dlm mulut

Wsalam Nuridah...terima kasih.

Jassnani....
Biskut ni bila disentuh seakan akan keras tapi bila masuk mulut cepat cair tau...

Kak Madiha...memang kena jaga betul- betul supaya tak mudah pecah....

rosmawati abdullah berkata...

rahel..suka tengok & ikuti blog rahel
wow lidah kucing..kat Kl kota damansara di kedai bagus memang ada jual loyang lidah kucing. Tapi saya belum berkesempatan membeli lagi. Disebabkan haritu banyak buat tart nenas menggunakan kuning telur banyak lebihan putih telur..hmm dan tak salah mencubanya..nice recipe..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam rahel, cantiknya lidah kucing tu, lembut kaler , mcm mana ya loyang lidah kucing tu rahel.

Sekarang ni elok ada tayangan biskut yg guna putih telur, mmg byk juga putih telur terbazir heheh.

p/s kuih tiram tu guna tepung gandum je rahel

Chik Mimi berkata...

cantiknyaaaaa