Selasa, 8 Mei 2012

Nasi Kuning Express

Selamat pagi dan salam manis kepada semua.Semoga sentiasa sihat,ceria dan bahagia di samping insan tersayang.Pagi ni Rahel sarapan nasi kuning pulak..nasi kuning ni lebih kurang jugak dengan nasi lemak,bezanya hanya penggunaan serbuk kunyit dan enak dinikmati bersama ikan yang bersambal,tapi jaman skarang ni boleh dipelbagaikan lagi lauk pauknya..terpulang pada selera memasing kan..tapi kali ni Rahel hidang bersama ikan selayang goreng yang bersambal pedas..sedap wo..kena dengan nescafe o yang lembut..perghhh...berselera gue makan..


Kalau nak buat nasi kuning ori beras kena kukus terlebih dulu hingga separa masak,kemudian panaskan bahan-bahan lain dalam periuk dan masukkan nasi tadi,kacau selalu hingga airnya kering.Kemudian angkat nasi dan kukus semula hingga masak.Tapi kali ni memang Rahel buat yang express,so takde kukus2..terus masuk periuk elektrik je...dan kalau nak express kena guna cara yang ni la..hehe..

Nasi Kuning Express
by:Rahel

Bahan:
150g beras
30g beras pulut
400ml santan sederhana pekat*
1 sudu kecil serbuk kunyit*
2 lembar daun pandan-disimpul*
1 lembar daun salam*
2 lembar daun limau purut*
1/4 bawang besar-dicincang*
1 sm halia dicincang*
1 batang serai,diketuk*
1 sudu kecil jus limau nipis*
Garam secukup rasa*

Cara:
1.Cuci beras hingga bersih dan letak dalam periuk elektrik.Ketepikan.
2.Satukan bahan bertanda di dalam periuk kecil.Panaskan hingga mendidih.
3.Tuangkan ke dalam beras tadi dan teruskan memasak sambil dikacau skali-skala
   untuk mengelak santan pecah.Kemudian biarkan nasi kuning masak sepenuhnya.


Sealamat menikmati Nasi Kuning Express

16 ulasan:

tun_telani berkata...

salam rahel.. nmpk enak bangat tu =) kalau kat tengganu, nasi kuning ni maknanya pulut kuning. guna beras pulut je, xcampur beras biasa. ni nasi kuning versi sabah ye. menarik.

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel...nasi kuning pulak membuka selera. Sedap makan pagi pagi gini.

Qasey Honey berkata...

Rahel...sedapnye tgk nasi kunig xpress tu...lawannya lauk ikan tu ker??

zila 4ever berkata...

sedapnya..nak yg ada ikan tue..he hehe tgh lapar nie rahel:)

Si Matatajam berkata...

Mmm lapar ha nasi kuning.. Follow back ya

dari dapur nasya berkata...

wah Rahel..hari2 masak special..untug sapa dapat Rahel ha..ha..ha..

Gee® berkata...

Waaa...sedap nya nasi kuning tu... nak sepinggan

Ucu Faridah berkata...

nk ikut cara rahel lagi senang...dah x sempat nk kukus2 bagai...
nk hirup nescafe jugaklah.. pinjam teko...hihi..

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Rahel...wahh nak makan nasi yang pelbagai rupa dan genre memang kat sini aje yang ada!!!!

sedap tul!!! aik makan sorang aje ke??? hehehhhh

Cendana Kasih berkata...

salam Rahel..dah macam nasi lemak kan...ada santan...tp letak daun2 tu sure wangi kan..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

cantik sgt nasi kuning rahel tu... suka betul tgk nasi dari beras basmathi yg panjang2 tu... tp bila nak beli.. kena fikir 5 kali bila tgk harganya.. hehe.. aduhh... tak tahan... byk sudah resepi nasi yg rahel kongsikan... mana satu yg nak dicuba dulu ni....

Melly Octaviana berkata...

Rahel.. my fav nih nasi kuning.. apalagi pake sambel.. nyam..nyam..masih ada kah, tumpang dinner di sana yah.. ;)

Amie berkata...

Rahel... nasi kuning tu hari-hari Kak Amie pulun buat sarapan... Encik Suamilah jadi mangsa beli & hantar ke tempat kerja kakak... he he hehh kenyang sampai tengahari!

ogyep yummy mellow berkata...

Wah.. bukan main lagi ikan tu posing... terlentok aje... macam tau je nak masuk kamera..

Nieza berkata...

cantik warna nasi rahel...lapar lak rasa..hehe

Rima berkata...

ade nasi kuning.. ade potato cake.. i loike purple colour! if sonia nampak cake purple sure she akan terexcited hehe