Jumaat, 9 September 2011

Kuih Makmur

Salamat bertemu kembali di blog masakan Rahel..semoga sahabat semua sentiasa sihat dan ceria selalu bersama orang yang disayangi.Ini dia kuih makmur yang sangat sedap dan cair di mulut..sebenarnya kuih ni dah siap berapa hari yang lalu tapi tak ada masa lagi mo tayang time tu sebab lagi sebok banget,nah kebetulan ni hari Rahel ada senang so hantarla laporannya...jom layan..
Sebelumnya Rahel mohon maaf kerana nda' dapat bagi sukatan bahan-bahan yang digunakan untuk buat kuih makmur ni.Kuih makmur ni adalah hasil air tangan ibu mertua jadi time tu nda' sempat mo sukat bab mak mertua main campak2 jak bahan2 tu,inilah cara orang tua buat kuih kan..hehehe..tapi rasanya memang sedap betul dan sangat lembut...nda' muak kita makan...oklah kawan2 next time Rahel bagi sukatannya ya...


Kuih Makmur
Sumber:Rahel

Bahan:
minyak sapi
kacang tanah,sangai dan kisar halus
kuning telur
susu tepung
tepung gandum,sangai dan ayak

gula aising untuk salut kuih makmur

Cara:
1.Satukan semua bahan dan uli rata sehingga boleh dibentuk.
2.Buat bulat2 kecil dan susun dalam dulang pembakar.
3.Bakar kuih makmur selama 20-25 minit pada suhu 140'C.
4.Setelah masak,keluarkan dari oven dan salut dengan aising.

Selamat mencuba.

4 ulasan:

garlutti berkata...

Hello dari SPAIN Vigo ... Saya suka belajar resipi kek yang berbeza seperti anda sendiri ... warna-warna yang lazat ... saya akan mengikuti anda dan menjemput anda untuk berkongsi resepi saya dan blog Marimi salam

Nuwairani berkata...

wah! boleh dikatakan setiap rumah kawan2 di sabah mesti hidang kuih makmur ni...agaknya kuih tradisi orang sini kali kan? sy suka kuih ni...kalau buat kurang manis, memang makan banyak.

rahel berkata...

Hello Garlutti,terima kasih kerana sudi datang ke blog Rahel.

rahel berkata...

Nani,memang betullah tu,kuih makmur mcm kuih wajip ada setiap raya...Rahel suka betul ngan kuih makmur ni..sedap kan..hehe..