Isnin, 18 Jun 2012

Strawberry Checkered Cake

Selamat pagi dan salam manis kepada semua yang setia melawat dapur Rahel.Diharap semuanya sentiasa sihat dan ceria bersama keluarga terchinta.Kali ni Rahel nak tayang pulak kek strawberry yang dah siap berapa hari lalu,tapi kena mohon maaf ler sebab kita tak dapat tunjuk cara-cara menyediakan strawberry checkered cake..faham-faham la..time tu kena kejar masa..jadi tak perduli tangkap gambar,tapi pasti akan ditunjuk jugak suatu hari nanti..tunggu masa yang sesuai la kan..skarang ni time untuk jamu mata je...
Oh ya,mungkin ada kawan-kawan yang nak try kek strawberry ni..memang lembut jer tekstur kek ni dan boleh la dilapis dengan krim dan buah-buahan..kalau rajin nak buat bentuk dam lagi bagus..tapi kali ni memang Rahel letak sikit je potongan buah kiwi di celah-celah krim..sedap sangat..memang serasi la..len kali nak letak banyak buah..biar bertambah sedap gitu..
Ok la tu,jom kita tengok pulak resepi untuk kek span strawberry..jeng jeng jengg...

Kek Span Strawberry
Sumber:Buku Resepi

Bahan:
120g tepung superfine
90g gula kastor
55ml minyak jagung
30ml santan/air
3 biji telur L
1/2 sudu besar ovalet
1/2 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh emulco strawberry

Cara:
1.Panaskan oven pada suhu 170'C.Sediakan loyang 7''/8''.
2.Gula,tepung superfine,ovalet,telur dan santan/air dipukul hingga pekat dan gebu selama
   8-10 minit.Perlahankan mixer,masukkan emulco strawberry,pukul rata sebentar.
   Masukkan minyak,gaul rata.
3.Tuang ke dalam loyang.Bakar kek selama 45 minit.Setelah masak keluarkan dari oven dan
   terlangkupkan selama 5 minit,kemudian terbalikkan semula dan biarkan sejuk.
   Potong kek kepada dua atau tiga lapisan.Sapu dengan krim dan potongan buah-buahan.
Selamat menikmati.

34 ulasan:

Gee® berkata...

canteknyaaaaa..... ternganga molot k.gee...

Liza berkata...

mmg betul tu gee, cantikkkkk.....

Tina Othman berkata...

salam rahel

cantikkkkkkkk sangat, mesti sedap kan

Rohah berkata...

simple tp menarik akak tengok..boleh rasa tak??

Bicara Kak Noor berkata...

Alahai Rahel caayanggg kenapa lah Rahil rajin snagat buat macam ni kalau akak rajin jugak tapi rajin makan je nampak susah jugak tu berpetak2 salute lah utk Rahel yg bijak lagi rajin dan dedikasi ni,tapi kalau akak dpt sepotong lagi bestttttt

dapurCikWan berkata...

cantiknya kek ;) nampak gebu dan menarik..nampak kiwi jugak kat celah2 tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

wow! cantik sangatlah kek kamu ni rahel.... yg putih tu kek atau krim ye?

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Jelesnyaaaaa.........cantik, betul cantik kek tu Rahel...teringin sgt nak buat...

♥MAMASYAZA♥ berkata...

alahai, cantiknya, mesti sedap ni

Ucu Faridah berkata...

satu jer yang rahel tertinggal.....
kenapa tak letak nama ucu faridah kt atas kek tu....sedeh tau...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Geram akak tenguk ..dari semalam asyik membelek...tertanya-tanya mampu kah aku membuatnya secatik dan sekemas Rahel...mak aiiii memang cantik banget

FnF Simple Life berkata...

hwaaa...terpesona...krim tu letak gelatin ke rahel? nmpk kemas sgt

Yana Shaiful berkata...

cantikk dan semestinyaa sedapppp kan..hihiii

~~zana@pb~~ berkata...

akak menikmati gambar je Rahel....huhu...

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Sangat CANTIK! sangat MENARIK!!! memang TERBAIK!!

Asyifa Mustaffa berkata...

mengancam sungguh !!!

zila norazila berkata...

salam rahel
melampau2 kegebuanya tue,,he hehe bila la zila nk rajin nie..byk kek2 rahel sedap2..tp tercuba2 lg..x per sabarrr..nnt2 pasti buat jgk..:)

CitarasaKu berkata...

Rahel....cantiknya.saya suka dengan strawberry kat atas tu mmg sedap.

CitarasaKu berkata...

Rahel....cantiknya.saya suka dengan strawberry kat atas tu mmg sedap.

CitarasaKu berkata...

Rahel....cantiknya.saya suka dengan strawberry kat atas tu mmg sedap.

rahel berkata...

Terima kasih kepada semua yang setia singgah ke dapur Rahel..kalau dekat2 Rahel nak hidang kek..tapi apa kan daya..berjauhan la pulak...

Amie berkata...

Terpegun! Kagum! Oh Rahel sayangggg.... Kak Amie doakan selepas Jelita, ada lain majalah atau media massa lain yang menyunting hasil air tangan Rahel! Sangat rajin, kreatif dan kakak percaya Rahel memang suka mencuba! Teruskan usahamu dik... tumpang bangga dengan hasilmu yang cantik dan enak2 belaka!

Melly Octaviana berkata...

Kalo soal buat cake mah rahel memang jago nya.. kalau lah boleh bertetangga dengan Rahel, boleh lah makan cake hari hari..hehe
cantik cake nya.. ;)

ummiaisyah berkata...

waduh....i'm impressed! kemas..cantik...like 100 kali ni...

Qasey Honey berkata...

aduhhh Rahel...cantiknye kejadian kek ni...xpuas tgk..siap mgkaji lg ni..cmne nk baut tu...hehe...sgt kemas..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Dalam mimpi la kak ros nak buat kek secantik ni....

Ilhamkreatif berkata...

Saaangattt cantik,warna merah tu ,menambahkan seri...

Nuwairani Ismail berkata...

cantik dan kemas hasil air tangan kak rahel. kite belum confident lagi. nanti nak cuba jugak la buat ni.

Jay berkata...

yummmy & tempting..
excellent presentation
new to your space..
glad following you.:)
do stop by mine sometime
Tasty Appetite

quinnie berkata...

wahh rahel...dah buat promosi kek ye...tahniah..moga business maju jaya..:) kalau dekat tempah kat u je..hahahha

sedapnya kek...cantikssss!!!

ummiakid-lily berkata...

canteknya...nak makan pun sayang...

kakbesah berkata...

cantik sangat... kemas je, x srabut, sgt mnawan kalbu. aduss! sayangnye rahel duk jauh....(hanya doa dpt ku kirim, moga rahel murah rzki & brtmbah success dlm baking mmbaking..)

K.Nor berkata...

uishhh terpegunnnnn... cantik sungguh rahel kek nih..

siti sabri berkata...

Cantik...