Isnin, 7 Mei 2012

Sweet Potato Cake

Salam manis dan selamat bersiaran.Diharap kawan-kawan semua sentiasa sihat dan ceria.Hem..layan dulu kek keledek ungu ni..pastu bolehlah korang teruskan buat kerja..

Sebenarnya sudah berapa hari gue plan mo buat ni kek,tapi tertangguh terus bab banyak sebok sangat-sangat..hinggakan jenguk blog kawan-kawan pun tak berkesempatan..facebook pun sempat dijeling-jeling jak..kalau mo tinggal komen jangan harap la..sempat ''like'' ja itu pun ciput ja..ampun-ampun..


Tapi kan..gue banyak baek hati wo..malam-malam pun masi dalam mod buat kek..hehe..rajinkah namanya tu? Yang sebenarnya gue tak tahan kalau berhari-hari sudah tidak merasa kek..kalau lalu depan kedai kek memang inda' tahan bah..tapi kan..tidak semua kedai kek berjaya menggugat iman gue..sebab apa..sebab gue memang jenis yang cerewet kalau pegi kedai kek..mesti gue tenung satu persatu kek yang dalam cermin tu..kalau sudah agak-agak tidak sedap..memang gue cepat-cepat tinggalkan itu kedai..

Tinggal berapa hari lagi kita akan menyambut ''Hari Ibu'' jadi memang saja gue promot kek keledek ni sebab mungkin ada kawan-kwan yang ingin membuat kejutan untuk mama tersayang,so bolehlah mencuba kek yang sememangnya sedap dan sangat sedap..terasa sangat keledek tu pada cream..kek yang lembut dan gebu  tambahan pulak dengan fresh cream yang waw..


Nah,sudah tau kan yang kek ni gue buat semalam,jadi pepagi memang senang kerja..buka mata jak terus minum air suam..pastu cuci muka dan apa lagi..lantak kek la..jadi pagi ni memang sarapan kek la sama teh o..korang apa macam? mo buat kek juga ka?..


Skarang kena buat kek span dulu..dah siap masak kek span baru siapkan Topping Cream.Jemput singgah DI SINI silahkan masuk...

Bahan-bahan Kek:
A) 150g tepung paling halus
     12g tepung susu
     1 sudu teh serbuk penaik
     100g gula kastor
     1/4 sudu teh garam

B) 80ml minyak sayur/minyak masak
     4 biji kuning telur
     100ml air
     1 sudu teh esen vanila
     1/2 sudu teh pewarna ungu

C) 4 biji putih telur
     80g gula kastor
     1/4 sudu teh Krim Tartar-->Rahel tak letak

Cara-cara:
1.Campur semua bahan (A) ke dalam mangkuk & gaul sekata secara kering.Tambahkan
   bahan (B) dan gaul sehingga sebati.Ketepikan dahulu.
2.Pukulbahan (C) pada kelajuan tinggi sehingga naik dan kembang.
3.Masukkan bancuhan putih telur ke dalam campuran kek dan kacau hingga sebati.Tuang-
   kan campuran kek ke dalam acuan bersaiz 9'' yang sudah digris (Rahel letak kertas serap
   minyak aje di dasar acuan).Bakar di dalam ketuhar yg sudah dipanaskan pada suhu 170'C
   selama 45 minit.


Selamat menjamu mata...

24 ulasan:

ogyep yummy mellow berkata...

Suka betul kalau bakers x limit kan diri apabila membaking.. Very nice d color.. Ari tu beli keledek kaler purple konon.. Terkocoh aje amik, rupanya kulit aje purple, Isinya kuning.. Hampa

Liza berkata...

hye rahel, tiap kali akk masuk sini kan, mst dtg semangat nk buat n deko kek macam Rahel....tp tetap xboleh lawan kek rahel...cantikkkkk

Rohah berkata...

rajin beno dek sorang ni, soft kaler kek Rahel,suka tengok..diapunya rasa ni pun mesti enak kan,keledek mali katakan..humm..dapat tengok jer lah..

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,cantiknya kaler kek ni lembut dan pastinya kek pun pasti sedap jugak kan,,

Qasey Honey berkata...

wah Rahel cantik n sedapppnye tgk kek tu...kaler pon sgt lembut sgt...bkenan dh ni haaa...nk tnye frosting xde resepi ker...ld 1..tepung paling halus cmne pulak yer...tq..mnyusahkan...tpn nk tau jugak...^_^

Nazrah berkata...

wow..memang cantik dan lembut warnanya..sungguh menawan

Acik Erna berkata...

aduh rahel..cantiknya kek..terpikat acik ngan warnanya..mesti sedap tu

Ucu Faridah berkata...

ayo..yooo....rumah sudah cat baru, deco sudah cantik banget...
ditambah lagi dgn kek yang mengancam ..rasa macam nk telan sebijik terus jer kek ni ..hihihiihi...

mala berkata...

salam rahel,

love the purple icing!

Mamasya berkata...

Cantik dan nampak lembut je kek purple Rahel tu....dok posing atas cake stand....rasa nak bawa lari je sekali dgn bekas....hi..hi..

FnF Simple Life berkata...

aduh...cantik seh...tapi...dapat menjamu mata aje...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

aduhh... nampak luarbiasa sedapnya rahel kek kamu ni... apalagi kek dari keledek? pertama kali juga mendengarnya.... mau menitik air liur tgk kek yg terpotong tu.... mintak sepotong boleh? hehe...

Gee® berkata...

Waaa...5 star kek keledek... sangat cantek....

rahel berkata...

Qasey Honey...
singgah dapur sebelah tengok topping creamnya.Tepung paling halus ialah superfine flour.

ummiaisyah berkata...

i luv pepel...so sweet...ada saja menu kretif dr rahel...bagus ya

zila 4ever berkata...

rahel cyg
nak pengsan tgok..tadi nampak di fb ..time rahel show..tp x berkesempatan pergi ke blog..sbb office hour..calling masuk pun byk harinie..h ehhee nie dh jam 5..bolehlah round2 disni sambil salin resepi...mesti sedap tue..:)

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel....sukanya kita lihat kek awak cantiknya warna unggu tu. Hihi kebetulan kita pon buat kek pagi tadi juga...hehe. Nanti kita nak rasa juga lah kek awak tu ..mesti sedap sebab kita tak pernah buat lagi kek guna keledek.

AZLITA AZIZ berkata...

salam Rahel..
cantiknya kek tu.. warna yang lembut dan deco yang cantik!

kalau singah blog rahel selalu buat akak teruja..

Ilhamkreatif berkata...

Salam Rahel...cantik..pink n unggu,so sweet colour.

Nieza berkata...

wah cun betul tgk kek rahel ni...cantikla warna kek tu... saya suka.ada simpankan utk saya sikit tak kek ni?.hehe

Mas berkata...

rajinnya rahel buat kek..
cantikkkkkk sangat...

quinnie berkata...

rajinnya la rahel ni buat kek...saya kalau buat tak dek sape nak makan kat rumah ni..huhuhu..itu yg dah jarang buat...kekekek...tapi kalau ada org bagi nak aje...kekeke...cantik la kek dia..suka tengok design rahel ni...simple2 je...buat very nice!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam Rahel,

Nampak sedapp!! suka tgk.. mau jak datang beraya pi rumah.. hehe.. gurau2 jak.. mau tanya nih, kenapa ndk letak krim tartar??? mesti ada sebab musabab yg saya sndri ndk tau.. hehe..

Terima kasih.

rahel berkata...

wsalam...
hem..satu jak sebabnya sy ndak letak krim tartar..sebab kebetulan kehabisan stok krim tartar..hahaha..