Khamis, 29 September 2011

Pancake Coklat

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali.Pagi-pagi lagi udah bangun siapkan sarapan...kek yang simpel tp sesuai sangat dengan tekak saya ni...cicah ngan ganache jak...emm.


Oh ya,resepinya Rahel buat sesuai dengan yang emak ajarkan waktu masih kecik2 dulu..kata emak anak perempuan mesti belajar masak..tak boleh kata tidak..dan kalau udah besar nanti kena gantikan emak kat dapur pulak..dan inilah hasilnya kerna dengar cakap emak..dah pandai buat pancake sendiri tapi org tua2 taklah panggil pancake..panggil lempeng..hehehe...dan kena cicah dengan susu pekat manis je time tu,tapi kali ni kena cicah ngan madu pulak...memang bestlah...terima kasih Mak..Jomlah layan dulu pancake coklat sodap...


Pancake Coklat

Bahan:
200g tepung kek,guna tpg gandum pun boleh}
10g serbuk koko}
1/2 sdb serbuk penaik},ayakkan
30g gula kastor
210ml susu cair/air
30g marjerin,dicairkan
100g putih telur (4 biji putih telur B)
1/2 st garam

Cara:
1.Masukkan susu cair dan marjerin cair ke dalam bahan yang di
   ayak tadi sedikit2 sambil digaul rata.Ketepikan.
2.Pukul putih telur & garam selama 1 minit,tambahkan gula sedikit
   demi sedikit sambil dipukul lagi selama 4 minit.
3.Masukkan adunan putih telur ke dalam adunan tepung tadi.Gaul
   rata.
4.Panaskan kuali leper anti lekat.Tuangkan 4 sdb adunan ke dlm
   kuali.Biarkan hingga masak kemudian terbalikkan utk masak
   bahagian sebelah lg.Biar sekejap hingga masak.Angkat.
5.Buat seperti ini sehingga semua adunan habis di pakai.
6.Hidang bersama ganache @ madu atau sos pilihan memasing.

*Kuali tak perlu disapu minyak/marjerin,ketika hendak memasak
  pancake.

Ganache
1 cawan dark coklat cincang
1 1/2 cawan UHTwhipping cream

Panaskan UHT whipping cream sehingga naik wap.
Tuang ke dalam serpihan coklat.Kacau hingga coklat larut.
Tuang atas pancake coklat.

Enjoi.

6 ulasan:

izahdaut berkata...

cantik.. siap ada krim lagi.. mcm hidangan hotel. hehe

rahel berkata...

Hehehe,mekasih Izah..biasa jer..

Nurul berkata...

Salam kenal...

Wah, sedapp ni pancake coklat... nurul x pernah wat pancake... tapi pancake org kampung biasalah buat... hehe lempeng pisang... :)

nuwairani ismail berkata...

tak pernah terfikir pula nak buat pancake choc ni..menarik jugak!

rahel berkata...

Nurul..

Salam kenal gak,lempeng pisang memang sedap..my fav gak tu..len kali kena try pulak pancake coklat ni,mekasih.

rahel berkata...

Nuwairani..

Pancake coklat menarik n sodap..