Selasa, 25 Jun 2013

Pineapple Rolls

Salam...

Pineapple Rolls
Sumber resepi:Chef Alan Ooi

Bahan A:
220g mentega
60g icing sugar (diayak)

Bahan B:
1/2 tsp vanilla essence
1 biji telur (makcik ambik yg kuning jer)

Bahan C:
250g tepung gandum (kalau boleh ayak sampai 3x)
60g tepung jagung
30g tepung susu

Glazing:2 kuning telur

Cara membuat:
1.Sebatikan bahan A.Tambahkan bahan B.Gaul rata.Masukkan bahan C.Uli hingga menjadi
   doh lembut.
2.Tekankan ke dalam acuan tat gulung.Letak jem nenas.Gulung kemas.Susun dalam dulang
   pembakar yang telah digris atau diletak baking paper.Sapukan kuning telur.
3.Bakar dalam oven pada suhu 165'C selama 20-25 minit (makcik bakar tat pada suhu 170'C
   selama 30 minit)

Inti Nenas
500g nenas
150g gula
2 kuntum bunga cengkih

Cara membuat:
1.Buangkulit nenas,potong kecil.Blend hingga halus.
2.Masak nenas,gula & bunga cengkih sehingga pekat.
3.Bairkan sejuk.Buat bentuk bujur.


Terima kasih banyak2 kepada semua yang sudi tempeh tat nenas gulung.Selamat menikmati.

12 ulasan:

Tina Othman berkata...

Bestnya rahel, peberet ni

Bbwana adienia berkata...

salam rahel..

cantik dan kemas rupa biskut..aku memang suka makan biskut ni..sedap..

Umie Jazz berkata...

Salam Rahel aduyaiii cantiknya..macam beratur jer rupa tart tu...sama jer besarnya.....

mama sara nur berkata...

rahel nk order sebalang ye
kalaulah dekat dgn Rahel he hee
hasil tangan rahel memang cantik dan kemas

Shiela berkata...

Wahh.. Tergodanya nengok tart tu beratur.. :)

Ain Fajar berkata...

Sedapnya tart nenas..terliur rasenye..xsabar nk smbt raya mkn tart nenas ji..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

paling suka tat nenas.. tapi paling malas buat pun tat nenas juga.. hihi...

cik cek berkata...

WoW! cantik menggoda...suka makan ...kurang rajin nak buat...he he..:)

Qasey Honey berkata...

wah dah stat dah dia ngn biskut rayanya..byk ke oder thn ni..mengoda tart nenas tu

zila norazila berkata...

Rahel..zila suka yg intinya penuh mcmne..puas mkn..cntik bget ni..syg nk mkn..

EmbunRosaliza berkata...

cantik n kemas tart gulung rahel

fazianbatrisyia berkata...

ala bestnya. suka tart ni..inti dia byk tu yg sedap....pastu tu siap ada crown2 tepi dia tu yg cantik...