Selasa, 31 Julai 2012

Biskut Makmur

Selamat pagi dan selamat bersiaran di bulan puasa.Apa khabar kawan-kawan semua? Sihatkah? Pagi ni saya ada masa sikit je untuk bersiaran,banyak sangat kerja-kerja yang perlu disiapkan...emm macam tak cukup masa je..oh ya kali ni Rahel tayang ''Biskut Makmur'' pulak,resepinya Rahel ambik dari dapur Evelyn Gemina dan sebenarnya biskut ni dah pun siap berapa hari yang lalu...memang sedap sangat biskut makmur ko ni Evelyn...terima kasih kerana sudi share resepi biakut makmur yang sedap dan cair di mulut..ijinkan gue letak resepinya di sini sebagai rujukan di masa-masa akan datang...



BISKUT MAKMUR
Sumber: Evelyn Gemina

Bahan A:
1 kg tepung gandum,digoreng tanpa minyak hingga gebu
400g minyak sapi

Bahan B:
500g kacang Tanah,digoreng dan ditumbuk kasar
200g gula kaster

Bahan C:(satukan)
200g tepung susu
250g gula aising

Cara-cara:
1.Satukan bahan A hingga menjadi doh.
2.Dalam bekas lain,satukan pula bahan B.Bentukkan bulat doh tadi,leperkan sedikit,
   masukkan inti kacang,bulatkan lagi kemas.Susun atas dulang pembakar.
3.Panaskan oven pada suhu 160'C,bakar selama 15-20 minit.
4.Angkat dan biarkan suam,salutkan dengan bahan-bahan C.Simpan dalam bekas kedap
   udara.

23 ulasan:

♥MAMASYAZA♥ berkata...

masa tok umi muda2 dulu, setiap kali nak raya mmg amik tempahan kuih makmur ni sampai 3000 biji. tapi sekrg tok umi dah pencen, kalo dia buat pun utk mkn anak beranak aje

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel

senangnya buat bulat2 gini Rahel...anak akak suka kuih makmur.

Wani berkata...

salam rahel sibuk bangat dengan bisnes2 ... semakin lama semakin busy lak ni .. emm sedapnya sekut ni memang cair di mulut .. mau try gak resepi ni ...

Yatie berkata...

Assalamualaikum Rahel,
cantik2 dan nmpk sedap biskut2 yg Rahel buat...biskut kegemaran akak ni...tiap2 thn mmng wajib buat...

Ucu Faridah berkata...

dulu kini dan selamanya..biskut ni lah yg jadi kegemaran..tahun lepas berkobar2 nak buat semua bahan dah ada..tapi hampehhhh..
harap2 tahun ni menjadilah b.makmur ni ucu buat.....

comel2 rahel buat..

Lina berkata...

Assalamualaikum Rahel.. cantik dan kemas je kuih makmur ni.. fav akak..

Mas Sani berkata...

meriah betul dapur maya kamu ni rahel....mcm2 biskut ada, kita yg nengok ni plak jadi teruja sgt....yehah x sbrnya nak sambut raya hehehe....

Mintak izin nk amik resepi biskut semperit kacang ye :-)

Saya Disini berkata...

sedpnye

Tina Othman berkata...

sedapnya rahel, biasa tgk org buat yg kepit2 tu

bulat2 mcm ni comel lah pulak

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak rahel aka Fren, hehe...
Wah sudah diterai, terima kasih ya kak rahel sbb sudi menerai makmur ini...nampak lagi sedap yang kak rahel buat : )

Melly Octaviana berkata...

Rahel.. masih ada kah, bagi melly sebalang mau coba buatan nya rahel.. ;)

kakbesah berkata...

salam Rahel, canteek sangat biskut makmor tu, sama jer saiz dia.. memang pro btol lah Rahel ni. kalo akk yg buat, dh tntu2 ada 3 saiz..S, M & L..hikhik.

Rohah berkata...

Rancak betul adik sorang ni menggentel biskut..kalau dekat, dah tentu akak terjah pd hari raya nanti..heh..

niki berkata...

slm rahel,pkai susu tpg brand apa yg sedap ek?

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam rahel...
kuih makmur ni kuih feberet akak tau... suka sgt.. entah kenapa akak suka kuih2 yang ada letak minyak sapi (tp ada sesetengah resepi tak letak minyak sapi) mcm kuih makmur & kuih suji... mmg best rasanya...

Rima berkata...

as salam Rahel
ohh round round eh.. senang sikit kerja eh.. tak yah nak cepit cepit.. think i will do it lah... ingat tahun ni malas nak buat makmur

dZana berkata...

aslmkum rahel.. apa kbr.. cam lama tak singgah sni.. dah byk koleksi biskut raya?

rahel berkata...

Terima kasih kepadakawan-kawan semua yang sudi singgah ke dapur Rahel...cayang awak semuaaa...mmmuah!!!

To Niki...
Rahel guna milk powder yg khas untuk baking punya..tapi sedap gak guna nespray..

Outbound di malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Amie berkata...

Wah...dia duluan bikin kuih makmur dari dapur Evelyn ye...gue juga yang ketinggalan keretapi!

zila norazila berkata...

rahel cyggg..
evlyn pun buat jgk..amboiii kecurr sudahhh zila nie..:) cantik la buat bulat2 camtu kan:)

FnF Simple Life berkata...

lamanye menyepi rahel...windu hehehe... biskut raya semer sedap2...pos ke chiba sket ;)

nisda universal online berkata...

klu minyak sapi Ni tukar Dgn butter sedap tak...payah ba mencari minyak sapi Di negara org Ni...cop halal tak Ada...Ada pun dia jual satu tin yg besar ..10kg...:(