Khamis, 10 Mei 2012

Strawberry Cheese Tart

Selamat pagi dan selamat bertemu kembali di alam maya..semoga semuanya sentiasa sihat dan ceria.


Jom sarapan tat strawberi..


Strawberry Cheese Tart
Sumber:Rahel

Bahan pastry:
55g mentega tanpa garam
25g gula aising-ayak
secubit garam
15g kuning telur
120g tepung gandum-ayak
1 sudu kecil susu tepung

Cara:
1.Pukul mentega dan gula aising hingga kembang.Tambahkan telur,putar hingga rata.
2.Kemudian masukkan tepung,susu tepung dan garam.Gaul rata.Uli hingga menjadi doh.
3.Ambil sedikit doh,tekankan ke dalam acuan tat,kemaskan tepinya.
4.Bakar dalam ketuhar pada suhu 180'C selama 15-20 minit.
5.Setelah masak,biarkan suam baru keluarkan dari acuan dan letak dalam kertas cawan.

Strawberry Cheese Filling:
120g Strawberry Pie Filling
125g krim keju
20g gula aising-ayak
55g telur (ditimbang tanpa kulit)
1/2 sudu teh strawberry paste

Cara:
1.Putar krim keju dan gula aising hingga sebati dan licin.Tambahkan telur dan strawberry
   paste.Kacau rata hingga licin.
2.Isikan tat tadi dengan 1/2 sudu teh strawberry filling.
3.Kemudian sudukan pula adunan krim keju di atasnya hingga penuh.
4.Bakar tat dalam ketuhar pada suhu 160'C selama 10-13 minit.

*Dalam gambar tat nampak tidak gebu sebab Rahel terlupa turunkan suhu ketuhar ketika
  membakar tat...jadi sebaiknya guna 160'C ketika membakar tat yang sudah diberi inti.
*Setelah tat masak sapu permukaan tat dengan deco gel dan tabur manik warna-warni.


Selamat menikmati Strawberry Cheese Tart.

17 ulasan:

Qasey Honey berkata...

Rahel...tersgt la comeiii cheese tart stoberi tu...teruja la nk cuba ni nti...QH pon blum penah buat lg...nk amik resepi ni ehh

rahel berkata...

QH,boleh aje..silahkan diterai..

tun_telani berkata...

salam rahel.. cantik bangat kaler pink! tun suka! buat hadiah hari ibu pun sesuai nih =)

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,akak pun tengah dok buat tart jugak ni tapiyg biasa lah blueberry tu sbb dah tak merasa,tapi Rahel punya lebih ngancam lah pinky2 lagi

atie @ ejay berkata...

salam rahel..
nak cistart 3 ketul hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Rahel...macam dijanji akak baru buat tart tapi chocolate...alamak design kita sama la...akak pun tabur gula manik...boleh la nanti akak try strawberry pula

ogyep yummy mellow berkata...

salam rahel... ogyep pun akan bz bercheese tart ari jumaat ni... nak deliver on friday... sweet pinky cheese tart u posted..

Azian Elias berkata...

aduiii...sedapnya.. terliuq nii..

ady berkata...

as-salam Rahel
Amboi cantiknye Strawberry Cheese Tart ..mmg npk sedap cheese tart tu..
nak 4 ketul cheese tart Rahel...

inahar ali berkata...

woww cantiknye tat stoberi rahel nih..akak dh lama x mengetat!!

CitarasaKu berkata...

Salam Rahek...ada tart pulak arinie..lama juga tak makan tart...terasa lah pulak.

Evelyn Gemina berkata...

Yummylicious!!! I like : )

Ummi berkata...

Waduuuhh Rahel...akak kan baru teringat nak buat tart strawberi gak taaauu..sbb ada jem strawberi adik ipar bagi beli di Cameron Highland hari tu..fresh fruit jam...Tgk ni terus teruja...rasa pasti nak buat tart strawberi gak laa...adeii harap2 ada la semangat rajin...hehe

zila 4ever berkata...

rahel..zila ambil yg separuh tu yer...separuh lagi sapa makan tue??..h ehehe asal makan x abis..ha hhaaa...cantik..pink2 kita suka..:)

Melly Octaviana berkata...

Rahel..lambat datang nih masih ada kah.. bagi dong unutk teman nonton tv ..comel betul lah tart nya.;)

FnF Simple Life berkata...

cute comel kawaiii suka3x

Acik Erna berkata...

rahel..tergod cik..sedap sunggup nampak cheese tart ni