Rabu, 2 Mei 2012

Nasi Bokhari & Ayam Kapitan

Selamat petang kepada semua..apa khabar?

Hari ni Rahel cuba pulak masak Nasi Bokhari yang sememangnya masih asing lagi bagi Rahel..kalau pernah makan pun hanya dikedai jer tapi harga dia boleh tahan jugak..dan kali ni Rahel guna resepi dari Kompilasi Hidangan Nasi yang sangat banyak membantu Rahel untuk menyediakan hidangan nasi yang lazat untuk keluarga tercinta..emm memang berbaloi buat sendiri kat rumah..boleh bertambah-tambah lagi nasinya..hehe..

Nasi Bokhari
Sumber:Buku Resepi Hidangan Nasi

Bahan:
750g beras siam-dibersihkan-->>Rahel guna beras basmati jadi kena kurangkan air.
500ml stok ayam*
1.3 liter air
2 sudu makan mentega
2 sudu makan minyak
1 biji bawang besar)
1 biji lobak merah),dipotong dadu
100g kacang pis
1 sm halia
1 batang kulit kayu manis
1 sudu teh rempah campur
1/2 sudu teh pewarna kuning-->>Rahel guna 1 sudu kecil serbuk kunyit
60g badam goreng
30g bawang goreng
40g kismis
Garam secukup rasa

Cara:
1.Panaskan mentega dan minyak dalam periuk.Tumiskan bawang besar,halia,kulit kayu manis
   dan rempah campur hingga berbau wangi.
2.Masukkan stok ayam,pewarna kuning,garam dan air.
3.Apabila mendidih,masukkan beras.Masak hingga nasi kering.
4.Kemudian masukkan lobak merah,kismis,kacang pis,badam dan kismis.
5.Perlahankan api,tutup periuk dan biar masak lagi selama 5-8 minit.

*Air rebusan ayam atau air tambah 1 kiub pati ayam.

Kalau ada nasi mesti nak lauk kan..so kita pun cari-cari lagi lauk apa yang sesuai digandingkan dengan Nasi Bokhari,bila nampak buku resepi masakan nyonya terus tertarik nak mencuba salah satu resepi ayam dari buku tersebut..puas jugak belek2 buku tu..akhirnya tertumpu ke resepi Ayam Kapitan yang sememangnya baru jugak pada Rahel..setelah dibaca resepinya..bahan-bahannya memang ada je kat dapur..so kita terai la..dan emm memang sesuailah dihidang bersama Nasi Bokhari...sedap banget tau..

Ayam Kapitan
Smber:Buku Resepi Masakan Nyonya

Bahan:
900 g ayam-potong kecil
150ml santan
3 sudu makan minyak masak
Garam secukupnya
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh daun limau purut
1 sudu teh daun kunyit
1/2 sudu teh gula merah
1/2 sudu teh jus limau nipis

Bahan (A) dikisar
2 ulas bawang putih
2 sudu makan cili kisar
sedikit garam
2 sudu teh belacan
2 batang serai
2 sm halia
2 sm lengkuas

Cara membuat:
1.Ayam dibersihkan.Toskan hingga kering.
2.Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit.Perapkan selama 1/2 jam.
   Kemudian goreng ayam dalam minyak yang sederhana panas hingga kekuningan.
   Ketepikan.
3.Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali.Goreng bawang hingga berbau.Masukkan
   cili kisar dan ayam.Gaul hingga sebati.
4.Tutup kuali selama 7 minit dengan api yang sederhana.
5.Masukkan santan,daun limau purut,daun kunyit,gula merah,garam dan jus limau.
   Masak dengan api perlahan sehingga ayam masak.
6.Hiaskan dengan bawang goreng sewaktu menghidang.

Selamat menikmati hidangan Nasi Bokhari & Ayam Kapitan.

22 ulasan:

Ucu Faridah berkata...

nyeh3...datang awal..ini mesti kenyang sampai pagi esok ni rahel...

Melly Octaviana berkata...

Rahel... boleh dong melly tumpang makan biar bisa tambah tambah terus.. hehe

Nuridah berkata...

waduh sungguh berselera tengok menu Nasi Bukhari ni

ijayuji berkata...

Salam kak rahel! waduhhhhhhh.... best betul masuk blog akak ni selalu terhidang nasi2 mcm nii, kita mmg peminat tegar nasi2 mcm ni tapi tu lahh, kena beringat sbb berat tak mo turun dah ni hihihi..

ummiaisyah berkata...

pandainya rahel masak nasi..sebutir2 berasnya...tp ns bukahari yg sy biasa tgk biasanya dagingnya dimasak sekali dgn nasi...mungkin ni versi lain..yg penting sedap kan..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Rahel..
terggoda tgk nasi bokhari bersama ayam kapitan.... yum3x

tun_telani berkata...

selamat petang rahel.. wahh! nasi bukhari ni sungguh menggiurkan.. lawan pulak ngan ayam pedas2, mmg bertambah2..

Choco Ani berkata...

Yeah Kak Ani jumpa lagi satu blog Rahel.. follow gak ni..hidangan nasi bukhari buat Kak Ani lapar.. jap jap nak siap g umah rahel ni ada lagi tak nasi bukhari?

Mas berkata...

satu gabungan yang mengeliurkan..
buat mas rasa lapar jerk tau..he3

Bicara Kak Noor berkata...

salam rahel nampak sungguh cantik dan berseri2 dgn macam2 kaler ada lah lawan dgn ayam pedes2 aduii sodap tu

Cendana Kasih berkata...

nasi bokhari plak?? aduh... banyak respi nasi yg nk dicuba...nk pilih mana satu ni? sume sedap2...

rahel berkata...

Kak Ucu,
apa mcm kenyang sampai pagi klu nampak gambar jer..hehehe..

Melly,
silahkan naik belon ke sini..cepat2 yah..

Nuridah,
yang ni baru satu mcm dia punya lauk..klu byk lagi berselera..

Ijayuji,
tengok2 je dulu..nanti baru masak..

Ummiaisyah,
yang ni pun memang pertamakali buat so tak tau nak bezakan..

Wsalam Mama Hawa..
kalau dah tergoda..jemput makan ler..

Selamat petang Kak Tun Telani,
hehe..memang terbest punya nasi..lawan ayam kapitan..perghh...

Choco Ani..
hehe..terima kasih sudi singgah n follow blog kite..kalau nak join makan nasi bokhari kena naik belon ke sini...hihi..

Mas,
boleh je singgah makan klu lapar..

Wsalam Kak Noor,
yang ni kita ikut je yg dalam resepi tu..so nampak sama la..kaler full giteww..

Cendana Kasih,
kalau fening nak buat yg mana satu..kena buat undian..hehe..

zila 4ever berkata...

rahel he hehe cantik betul nasi tue..beras dia lawa la..panjang2..suka3

Nuwairani Ismail berkata...

perghhhh! sangat lazat! kite suke kalau ada kacang gajus tu. lemak2 manis jak.

a'in fajar berkata...

adui sedapnya..rajinnya rahil masak nasi bukhari..

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Rahel.. datang sini bawak mangkuk.. sudu garfu dan tisu.. kalau tak ada dah semua kt atas tu... terpaksalah guna tisu untuk lap mulut hhehehe

Nieza berkata...

waduh enak bangat ni Rahel...memang menyelerakan. saya suka nasi bukhari ni..nanti nk cuba resepi ni tq yer sharing:)

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel.....sedapnya nasi awak .Saya baru je makan nasi daging . Lauk ayam tu mengoda la...buat saya lapar pagi pagi nie. Kalender bulan May awak tu saya buat screensaver saya...tq dear.

FnF Simple Life berkata...

selalu ada resepi nasi yg sedap2 disini...sedap seh...

Yana Shaiful berkata...

Masuk list lg hikhikk..tergoda tgk gabungan nasi nii..nnt nk cuba lah.. yana dh cuba nasi Hue..sedapp..

http://yanashaiful.blogspot.com/2012/04/nasi-hue.html

ogyep yummy mellow berkata...

Suka tengok nasi tu... berasnya macam xtra panjang ya... Tak pernah cuba buat nasi bokhari... nanti nak cuba jugalah... Ayam Kapitan tu macam serasi je dengan nasinya... mantopssss.

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Bestnya tengok nasi bokhari tu, ngancam habis. Akak pun baru 2 hari lepas buat nasi ni, tapi resepi lain, kaler pun lain. Dah sampai ujung ujung ni ada lagi tak nasi tu, bak mai sepinggan