Khamis, 3 Mei 2012

Egg Tart

Selamat petang kepada semua.Apa yang korang tengah sebok-sebok tu? dah siap buat kuih untuk hidangan petang?

Hari ni kita merajinkan diri pulak menerai resepi tat telo yang dah lama terpendam dalam catatan harian..kalau dulu slalu terpandang tat telo kat kedai cina..mulus dan tulus je kejadiannya..masa tu dalam hati cakap ''macam nak buat tat telor ni?'' sambil diam-diam makan diselang-seli dengan teh o panas..

Hem,pada Rahel..buat tat telor ni memang sensitip la..nak kena jaga betul2 time dibakar..kalau dibiarkan alamatnya dapatlah tat telor yang menggerutu..macam bekas tapak tsunami dan itu la yang Rahel buat tadi,ambik satu kerusi dan duduk dekat oven menjaga tat telor yang terbakar..adoiii..kurang pengalaman betul..bila nampak permukaan tat dah nak keras cepat2 Rahel angkat keluar dari oven..takut sangat terjadi hal2 yang tidak dinginkan..hehe..kena banyak praktis lagi ni..


Syukurlah cantek juga kejadiannya..mulus..tulus..dan kudus..hehe..dan kali ni Rahel buat dalam dua bentuk,boleh nampak kan dalam gambar atas dan bawah ni..saja gue testing2 guna acuan oval..biar ada kelainan sikit giteww.Ok lah,mungkin ada yang teringin mencuba tat telor ni,memang sedap rasanya,tidak terlalu manis..sesuailah dengan tekak Rahel..korang nak buat juga k? Silahkan tengok resepinya..jeng jeng jenggg..

Egg Tart
Sumber:Kitty

Bahan:
140g mentega
1/2 biji telur
70g gula aising-ayak
200g tepung gandum-ayak

Filling:
140g gula pasir
300ml air
4 biji telur gred A
80ml susu cair/susu segar

Cara:
1.Satukan bahan pastry dan uli hingga menjadi doh (tabur sedikit tepung sambil diuli
   hingga rata).
2.Ambil sedikit doh,tekan ke dalam acuan tat.Kemaskan tepinya.
3.Bakar dalam ketuhar selama 15 minit pada suhu 170'C.
4.Untuk Filling:Panaskan air dan gula sehingga larut.Angkat dan biarkan sejuk.
5.Satukan telur,susu cair/susu segar dan air gula.Kacau rata dan tapiskan.
6.Tuang filling ke dalam tat 80% penuh.Bakar pada suhu 170'C selama 15-20 minit.
7.Setelah masak,biarkan suam baru keluarkan dari acuan.

*Bakar tat pada rack bahagian tengah.
*Cucuk tat dengan lidi,jika lidi keluar dg bersih bermakna tat dah masak.


Enjoiii...

24 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak, kita tart telo makan tepi2nya ajerr hihihi.. sbb telonya kita tak makan melainkan cistart sume kita makan :D tp kita ni suke bebenor nak menerai buat xpirimen pastu bg org :D

EmbunRosaliza berkata...

rahel, mulus n licin sangat permukaan tat tu, mesti sedap ni mkn bersama teh o

dZana berkata...

aslmkum rahel.. sedapnya.. suke mkn nk buatnya tak rajin aka malas.. hihihi.. org malas dpt tgok jer la kan.. pastu teringat2...

Qasey Honey berkata...

wah Rahel...sgt sempurna kejadian tart telur tu...betul2 licin permukaan kt telur kuning tu...kagum mlihatnye...

Acik Erna berkata...

Rahel..Menggoda betul gambar tart telur ni.anak acik dah bebrapa hari mintak maknya buatkan..tapi acik tak pernah buat..sampai la ni tak berbuat2..he hbila rahel kata sensitif..lagi la acik rasa tak berani mencuba.

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,anak akak suka snagat tart ni macam nak buat jugak lah cantik dan pastinya sedappppp

Nuwairani Ismail berkata...

rasa-2nya kalau guna acuan oval tu lagi senang mo makan. senang jak masuk mulut. sedar2 sudah 5 biji ditelan.bestnya tart telur. nani suka kalau crust tu garing2 manja gitu. dah lama tidak buat ni.

Chah berkata...

wuh...licinnya muka tat tu...guna sabun colagen ke? keekke...mmg betul rahel, egg tart plg sensitif..saya selalu buat mesti ada yg bocor punya..geram!! masa buat mmg tension, tp bila menikmatinya...aduh du du...nikmat tul!

Melly Octaviana berkata...

Rahel..melly ngga buat kuih , bagi aja yah,buat makan petang esok.. hehe

a'in fajar berkata...

waahhhh cantik tart telurnya tu..licin dan berkilat lagi..aduina minta la sikit, malas mau buat..

Nazrah berkata...

warna kuning tart tu cantik jer

zila 4ever berkata...

rahel..
cantik dah mcm kt kedai..zila biasa sminggu skali sblm blk umah mesti singgah di jusco..beli tart nie dan donut..suka sgt mkn kuih tart nie...:)

♥MAMASYAZA♥ berkata...

alahai sungguh menggoda. cute, mesti sedap ni

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Rahel,sedap tu,kuning keemasan lagi.

Rima berkata...

Dah lama tak buat tart telur.. my family semua suka ni.. especially my son tu.. dia suka masuk tart dalam fridge and makan sejuk sejuk :o)

Yana Shaiful berkata...

Yana singgah tgh mlm ni nk amek tart 4 bijik..nyummnyummm..sedapp ^_^

rahel berkata...

Wsalam Ijayuji..
wah..rajin derma makanan la ni kan..hehe..

Embun Rosaliza,
sedap memang sedap..hehe..

Wsalam Kak Dzana,
penyakit malas tu perkara biasa je..jangan malas makan dah la..hehe..

Qasey Honey,
alahai..ni pun berpanas-panas dekat oven menjaga tat..hehe nasib baek ok gak kejadiannya..

Acik Erna,
kalau anak dah mintak..maknanya emaknya kena buatkan jugak..

Wsalam Bicara Kak Noor,
kalau dah pernah rasa tat telor..mesti akan suke kan..mcm Rahel gak..dah suke ngan tat telor..

Nuwairani,
memang sedap klu tatnya garing2 sikit kan..

Chah,
itu la Rahel berjaga-jaga je time bakar tat ni..takut sangat dpt tat yang menggerutu...

Melly,
bisa aja..

Ain Fajar,
jangan malas2 la..sonang je buat ni..

Nazrah,
betul tu..cantek warnanya kan..hehe..tu pun bab diletak pewarna..huhu..

Zila,
kembang2 sikit telinga gue..ehehe..Rahel pun suka beli gak..sedap kan..

Mamasyaza,
semestinya sedap..

Puan Ros,
semestinya sedap ..cantik kuning telornya bab dikasi pewarna..hehe..

Kak Rima,
memang betul tu..kalau letak dalam peti sejuk memang sedap dimakan sejuk2..segar rasanya..

rahel berkata...

Yana Shaiful,
cukup k empat ketul tat tu? hehe..

Wani berkata...

selamat pagi .. pagi2 dah online ternampak tart telo .. aiya feveret neh .. last buat x jadikk hihi .. nak menery resepi ni la pulak .. cantik elok kejadian tu jealous kita .. uhuk..

Rohah berkata...

elok pula tart dia macam bujur telur,kreatif....

rahel berkata...

Wani,
kat sini masih ada tat telo..tak nak join k? hehe..

Kak Rohah,
skali-skala buat bentuk lain..menarik nampak kan..hehe..

Balqis Nazid berkata...

salam rahel, balqis datang nak 3 biji boleh...

quinnie berkata...

cantik la rahel tang kastard dia tu...elok je licin...tahniah..heheheh..saya tak tau la bila rajin nak buat tart lagi..kekekke

ogyep yummy mellow berkata...

suka amat egg tart... cantik kuningnya...