Jumaat, 20 April 2012

Pau Keledek

Selamat pagi kepada semua..dan salam manis slalu.Semoga semua sentiasa sihat dan ceria bersama orang yang disayang.


Untuk sarapan pagi ni Rahel hidang Pau Keledek bersama teh o saja.Sebenarnya uda lama teringin merasa pau keledek,tapi slalu tertunda disebabkan banyak sangat resepi yang mau dicuba.Kalau jalan-jalan ke dapur kawan-kawan memang telan-telan liur je tengok masakan diorang tu...pandai betul menggoda gue.Kali ni Rahel belajar sendiri pulak buat pau keledek sebab selama ni memang tumpang resepi pau orang jer,jadi sudah tiba masanya untuk gue mencuba nasib gak.

Di pagi yang cerah gue mula siapkan bahan-bahan untuk membuat pau yang menggunakan keledek merah,kebetulan masih ada satu keledek merah yang tergolek sendirian..seakan-akan memanggil gue ''cepatlah buat pau keledek!'' dan yang sebetulnya gue memang tak pernah buat pau yang menggunakan keledek..time menguli doh memang tertanya-tanya dalam hati ..jadi k tak..jadi k tak...huhuhu..tapi bila siap nguli selama 15 minit memang puas hati dengan hasilnya..gue dah terbayang-bayang pau keledeek yang meletopss di pagi hari.. 


Ok la,ni gue mo kasi tau lu orang sikit..dengar baek-baek aa..pau keledek ni lembut dan gebu jer walau pun tak mulus sangat tapi gue senang banget..akhirnya menjadi jugak Pau Keledek yang gue idamkan selama ini..harap korang sudi jugak terai yer..resepinya gue letak aje kat sini sebagai rujukan nanti..kot2 ada yang teringin merasa Pau Keledek,tapi intinya tu korang letaklah apa-apa yang korang suka...yang penting senang hati...

Pau Keledek
Sumber:Rahel

Bahan:
250g tepung pau,ayak
1/2 sudu teh serbuk penaik
1 sudu kecil yis segera
150g keledek,direbus & dilecek halus
1 sudu besar shortening
1 sudu besar susu tepung
3 sudu besar gula kastor
110ml air

Inti Kacang hitam secukupnya (ditimbang setiap  satu 20g & bulatkan)

Cara:
1.Tepung pau,serbuk penaik,yis,susu tepung dan gula disatukan dalam mangkuk,gaul rata.
2.Tambahkan shortening dan keledek,gaul rata hingga menyerupai serbuk roti.
3.Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati.Uli doh selama 15 minit.
4.Biarkan doh mengembang selama 20 minit (tutup doh),kemudian kempiskan doh.
5.Timbang 40g setiap satu.Bentuk bulat.Biarkan selama 10 minit.
6.Canai doh/leperkan doh & beri inti kesukaan.Bentuk bulat & letak di atas cawan kertas.
7.Biarkan mengembang selama 1 jam.Jerang air hingga mendidih.Kukus pau 10 minit.


Selamat menikmati Pau Keledek.

22 ulasan:

quinnie berkata...

wahhh..kreatifnya..guna keledek ye..rajin betul..:)

ady berkata...

as-salam Rahel
gebunye pau keledek..kreatifnye..mesti sedap pau ni..nak 5 ketol!!

Sheila Shafeareen berkata...

hemmm mmg tebaik lah rupa pun dah cun..apatah lg menikmatinya dua ketul kenyang ni...

INA berkata...

tentu sedap nie..copy ye..

Ucu Faridah berkata...

ucu pun macam terdengar2.."ambik lah semua pau ni..kt belakang byk lagi"...nyehhh..nyeh...nyehh..

mala berkata...

salam rahel, gebu dan cantik pau keledek ni.

Amie berkata...

Rahel.... nampak mulus gebu betul pau keledek tu! Lu memang rajinlah... gue pinjam tangan lu bolehkah?

Kak Am berkata...

rajinnya.. nmpk sedap dan menarik hasil airtangan rahel.. suka tengok dan terliur jap..!

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

memang meletop! sedap naaa...

a'in fajar berkata...

sedap3x..biasa ain tengok donat yg letak keledek, kali nie rahel buat pau pl gn keledek..kreatif..nk try nnt..ain copy resepi yer..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Rahel...Nampak menarik plak pau ni...agak-gak boleh ganti ngan labu juga tak..? Almaklumlah kat rumah ni ada sebiji labu dok berkira2 lagi ni nak buat apa

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

aduh aduhhh... pau keledek pula ye... pau pulut hitam pun kakak mu belum sempat mencuba.... mesti lembut kann.. sedapnyerrr kalau dpt kunyah2 pau keledek petang2 mcm ni...

dZana berkata...

aslmkum rahel.. wah ada pau keledek pulak.. pau pun ada inovasi.. hari tu cam nmpk pau pulut itam.. cantik warna kuningnya..

Tina Othman berkata...

wah, sedapnya pau, oh tak payah uli lama2 mcm roti ye

kot2 rajin boleh lah buat hihi

Yana Shaiful berkata...

waahh..resepi pau baru plak..br jer test pau kastard dh ada keledek plak..nk cuba lah nnt..kita ni peminat pau ;-)

Ilhamkreatif berkata...

Sedapnye....rahel ,rajinnye mengolah pau,sekarang ni dah ada pau vesi baru.Terbaik....kau

Mamasya berkata...

Salam Rahel.pau keledek...dah makin byk kegunaan keledek ni....dari donut ke pau....menarik....

Mas berkata...

hmm...tak pernah try lagi pau keledek..
sedappnya tengokk..
nampak gebuuu...

ijayuji berkata...

pau keledek? tak pernah pulak nak buat, kaler pun cantek jer kak :-) kita mmg antu pau tp inti kelapa atau kaya, dulu2 suke inti kacang merah tp skrg ni lagi suke inti kelapa n kaya atau kari2 gituu :D

CT Delima berkata...

As'alam Rahel

Wah...k.ct pantang ada resipi pau ni, semua nak sebab suka tak apalah. K.ct simpan juga resipinya nanti boleh cuba kannnn :)

Melly Octaviana berkata...

Arrghh.. yang ini juga telat.. melly suka loh pau.. tapi malas buat nya..hehe

myda_ahmad berkata...

dh lama anak2 minta dibuatkan pau....cantik je,warna kuningnya...