Rabu, 18 April 2012

Onde-onde Keledek

Selamat pagi semua..apa khabar? dah siap sarapan k? Awal-awal lagi gue dah siapkan onde-onde keledek untuk sarapan,kira lama gak gue tak buat kuih kesukaan gue ni..tapi kan..dalam adunan memang ada letak keledek merah..so bila dah siap masak kaler dia memang keorenan gitu..tak perlu bagi pewarna tau..tapi kan..gue tengah jeling-jeling kat blog list tepi ni..amboiii macam-macam pulak godaan korang ek..buat gue ngeces aje..


Baeklah kawan-kawan,kalau ada yang inginkan onde-onde keledek ni gue letak je resepinya kat sini sebagai rujukan di masa-masa akan datang..

Onde-onde Keledek
Sumber:Rahel

Bahan:
150g ubi keledek,direbus dan dilecek
150g tepung pulut
120ml santan cair
secubit garam

gula melaka secukupnya untuk inti
200g kelapa parut putih + sedikit garam,kukus selama 10 minit.

Cara:
1.Satukan ubi keledek,tepung pulut dan garam.
2.Tuangkan santan sedikit demi sedikit sambil diuli sehingga menjadi doh.
3.Ambil sedikit doh dan beri inti gula melaka.Bulatkan.
4.Jerang air dalam periuk hingga mendidih,masukkan onde-onde.Biarkan masak hingga
   onde-onde terapung.Angkat dan golekkan dalam kelapa parut.Hidang.


Selamat menikmati Onde-onde Keledek.

17 ulasan:

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Morning Rahel... waduh gue udah berpinar bijik mata kecur jangan cerita.. itu kue buat gue rasa mau masuk dalam ini skrin laa hahahaa... sedap! dan cantik gambor tu! i like!

INA berkata...

ari nie Rahel buat ondeh2 keledek feveret saya tu..lama x makan..pos sepiring kat saya..hehehe..

Rahel berkata...

Morning gak Shah...sarapan ape pagi ni? hehe..mari sinigue kasi suap..kasi nganga mulut beso2 yer...hehe..

Rahel berkata...

Ina,gue kasi suap je kat mulut awak yer...nah..ambik..

Gee® berkata...

cumil nyaaaa....

mimie berkata...

Rahel.... onde-onde=buah melaka....
vahh.... version baru nih ade kledek....kledek musti best kn.... nak sepinggan.....

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

ahaa... ini satu lagi kuih kegemaranku... memang suka sgt buah onde2 campur dgn keledek sbb dohnya jd bertambah lembut & kurang rasa liat2nya... hehe... anak sulung yg paling suka onde2...

Liza berkata...

morning rahel...akk belum pernah lg buat onde2 keledek ni, mst sedap kan....comel2 jer kuih tu macam tuan dia....hihihihii

Rohah berkata...

Mengancam ni Rahel..isi keledek tu mambuatkan lg sedap kuih nie..nk 5 ketul,

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel

wah ini yg kak Nur suker...onde2 masuk dlm mulut terus terasa gula melakanya...sedappp!!

Sue @ Nenie berkata...

Salam..belum pernah lagi makan lagi onde2 keledek ni..selalu yang tepung pulut tu jeee..mesti sedap kan....

Tina Othman berkata...

alahai, lapar lah pulak tgk onde-onde ni, selalu beli time bulan puasa je, tak pernah buat sendiri pun

Qasey Honey berkata...

Rahel minta sikit kuih onde2 tu...sedap nmpknye tu...

FnF Simple Life berkata...

fuh...baru td terliur tgk kek pisang yg disaluti krim keju...ni dah keluar onde2 pulak...terliur lg ;)

Amie berkata...

Hallo Rahel,
gue sampai dah sore... mesti onde-onde keledek sudah habis, uwaaaaa... nak juga! Rahel kena buat lagi...

a'in fajar berkata...

hai rahel..da petang bari dpt smpi sini..alamak fov ain nie..mst da abis..ain penah buat jg tapi guna keledek purple..tak perlu letak pewarna pun da cantik je..

Yana Shaiful berkata...

waahh ada onde2 keledek..sedap nii..yana pnh bt..ada lg x..kempunan nk mkn nii hehee