Jumaat, 20 April 2012

Nasi Udang Berempah

Selamat bersiaran kembali dan salam manis kepada semua.Apa khabar? dah siap dinner k? Malam ni Rahel hidangkan nasi yang enak sekali..dan macam biasa resepinya gue cedok dari buku resepi HIDANGAN NASI,sioklah punya buku resepi ni,tak payah pening-pening lagi fikir nak masak apa,semuanya sudah ada dalam buku resepi,tinggal pilih je mana yang berkenan dan menepati selera kan.


Seperti yang gue cakap kemarin,harus terai resepi nasi dalam buku tu satu persatu..alahai..mampukah?..tengok keadaan jugak la kan..hehe.Kali ni gue pilih Nasi Udang Berempah pulak...hemm memang sedap wo..sesuai dimasak kalau time nak cepat-cepat sebab nasi dan udang dimasak skali dalam periuk,korang pun tau kan..kalau masak nasi ni memang tak sampai satu jam pun..jadi kepada yang nak cepat2 siap tu memang sesuailah untuk masak nasi udang berempah ni,tak cerewet tapi sedap..


Ok lah,gue ada kerja nak buat,kita teruskan aje pada resepinya yer..jeng jeng jenggg...

Nasi Udang Berempah
Sumber:Kompilasi Hidangan Nasi

Bahan-bahan:
500g beras ponni-dibersih & toskan (Rahel guna beras basmati,jadi kurangkan air)
1.3 liter air
200ml susu cair
10 ekor udang basah-sederhana besar
2 sudu makan minyak sapi
1 sudu makan serbuk rempah kari ikan
1 sudu teh serbuk kunyit
5g rempah kasar (kulit ky manis,bg cengkih,bg lawang & buah pelaga)
2 tangkai daun kari
1 helai daun pandan
Garam secukup rasa

Bahan-bahan (A) dikisar:
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara membuat:
1.Panaskan minyak sapi dalam kuali.Tumiskan bahan (A) hingga garing.
2.Masukkan rempah kasar,serbuk kari ikan dan serbuk kunyit.
3.Kemudian masukkan daun kari,beras dan digaul sebati.
4.Tuangkan air,susu cair dan garam.Kacau rata,masukkan udang dan daun pandan.
   Kacau sekali-sekala hingga mendidih.
5.Kecilkanapi dan biarkan nasi masak hingga sempurna.

*Setiap kali Rahel masak nasi minyak tak pernah guna minyak sapi.Rahel akan gantikan
  minyak sapi atau minyak masak dengan olive oil.


Selamat menikmati Nasi Udang Berempah.

20 ulasan:

Amie berkata...

Malam Rahel... salammu itu memang sentiasa manis.... tersadai aku di depan pintu dapurmu melihat udang melingkar kat penjuru nasimu yang amat cantik itu... hu hu huuu daku bawakan untukmu Otak-Otak Ikan dari Lahad Datu...datang naik perahu lepa-lepa ni Rahel!

Liza berkata...

salam rahel...akk baru lepas mkn sebenarnya, td dah kenyang, tetiba rasa pulak bila tgk nasi udang tu....hihiihihi

Amie berkata...

eh lupa... ada kuih alamak, lupa namanya tu Rahel, kuih apa ya yang manis-manis tu... selalu beli dari KK.

rahel berkata...

Wah..naik perahu malam2..tak takut ombak k Kak Amie? huhuu..yang kuih kat atas tu Kuih tradisional orang Sabah..''KUIH CINCIN''

Wsalam Liza,dah kenyang ek..ooo klu macam tu gue aja yg mkn nasi udang ni...

ijayuji berkata...

Salam kak rahel! kita baru dtg niii hihihi... sibuk sikit tak sempat nak menjelajah atau buat tour :D suke betul tgk nasik akak yg sebutir2 niii, kita suke mkn nasi peroi2 mmg nikmat ehehe... udang tergolek kat atas tuuu sedap betul tgkk :D

Nuwairani Ismail berkata...

nak kuih cincin satu!!! sukenye kuih cincin. boleh pulak nani komen pasal kuih cincin. heheh..sebenarnya dah lama tak makan kuih cincin ni. nampak gaya, habis jugak 10kilo berasa basmathi di rumah kak rahel minggu ni.

ummiaisyah berkata...

Salam rahel..geramnya tgk nasi tu sebutir2..sy tk penah masak nasi guna beras panjang ni..terpesona sy !

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam... Rahel nak tanya kome ada darah di raja ke?? keramat sungguh keler nasi mu sejak 2 hari ini.. dan gue ini yang baru aje jadi temen lho.. naik kempunan adakah lho tau?? << versi Indo Vs Belanda hehehe.. peh! sedapnyaaaa << ini komen yang sebenar2nya hehhee

Ilhamkreatif berkata...

Hai...Rahel...dah lewat baru nak singgah sini.rajin rahel masak nasi berbagai2.

HaSue berkata...

rahel...dtg minta nasi 1 pinggannn... Lapar sdh nii

Mas berkata...

rahel....
mas pun nak sepinggan..
sedapnya tengok..

Tanpa Nama berkata...

lama bangat tak buat nasi2 mcm ni. macam versi nasi kat blog rael dan semuanya mengiurkan..

pau keledek kat bawah tu menambat hati betullah. cantik je inti nyer ditengah.

izahdaut

Papa-NtiQ berkata...

terer nye rahel masak nampak menyelerakan

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Selamat pagi kemana weekend ni jalan2 yok libur bersama yang tersayang..hehehe

sori ya lambat datang nak jamah nasi udang mesti udah habis. Yang dihidang cuma sikit aje mana cukup nak kongsi ramai2 kan..hehehe

Lupalah.. nak tanya, kuih ker biskut erk kat tepi nasi tu. k.ct pernah makan sekali kawan bagi masa dia beli kat sabah, sedap sangat2 :)

rahel berkata...

Kak Ct Delima,
yang kuih kat tepi tu ialah kuih tradisional orang Sabah ''KUIH CINCIN''.

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Rahel...emmmm sedapnya tengok nasi udang ni bila menjelang tengahari macam ni..terus rasa lapar...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

hEM....SEDAP rAHEL...BOLEH MASUK LIST LA

Nieza berkata...

sedapnya tgk nasi udang rahel ni..lapar lak rasa..hehe

anymz berkata...

rahel,nanti akak nak sepinggan ya..confirm tak garu2 kan? ^_^

Melly Octaviana berkata...

Rahel.. baru ada masa masuk dapur rahel.. pasti uda abis yah nasi udang yang sedap nih.. ngga kebagian deh..hikks