Isnin, 23 April 2012

Nasi Hue

Selamat pagi dan salam manis slalu.Semua dah siap sarapan k? hehehe..pagi ni kita sarapan milo panas dengan kuih cincin aje..belum sempat lagi buat kuih-muih..so kalau korang hidang kuih-muih yang sedap pagi ni jangan lupa jugak untuk gue yer..


Menu kali ialah Nasi Hue..tapi yang ni Rahel hidang semalam,so memang dah habis dan Rahel gandingkan dengan Kari Ayam Kering.Satu lagi nak tanya..adakah kawan-kawan yang tau asal usul Nasi Hue ni? semakin hari ada2 jer menu yang asing gue terai..harap korang tak jemu ek..itulah sebabnya gue rajin beli buku resepi boleh tengok macam-macam kuih-muih serta hidangan lauk-pauk yang lazat dan tak ketinggalan buku resepi nasi ni..memang berbaloi kita punyai..boleh masak nasi yang sedap-sedap dan dihidang untuk keluarga tercinta.


Ha yang di atas ni ialah Kari Ayam Kering,kawan-kawan pun dah nampak semalam kan..so kali ni gue nak komen je bab Nasi Hue ni..lain dari yang lain..seeedap..wangi bab ada udang kering dan rempah..kalau makan begitu saja tanpa lauk pun memang ok jugak..tapi kalau kawan2 rajin..boleh la hidang dengan aneka lauk pilihan..sedap tau..


Iyelah..kita teruskan pulak tengok-tengok resepinya yer..harap kawan-kawan suka dengan Nasi Hue ni..

Nasi Hue
Sumber:Buku Resepi Kompilasi Hidangan Nasi

Bahan-bahan:
250g beras wangi----->>>>Rahel guna beras basmati
400ml air------>>>>Rahel guna air panas
1 sudu makan udang kering-rendam dalam air panas
1 sudu makan bijan-digoreng dahulu
1 tangkai serai
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
1 sudu makan gula pasir
2 sudu makan minyak sayur----->>>>Rahel guna olive oil
2 sudu makan pati ayam----->>>>yang ni Rahel letak 1 sk aje
2 sudu makan sos ikan----->>>>yang ni Rahel letak 1 sdm + 1/4 sk garam
1 sudu makan serbuk lada hitam----->>>>yang ni Rahel letak 1 sk aje
sedikit daun saderi

Cara membuat:
1.Kisar udang kering,serai,bawang merah,bwg putih,cili merah dan gula pasir.
2.Panaskan minyak sayur dalam kuali.Tumis bahan yang dikisar hingga berbau.
   Masukkan beras dan dikacau rata.
3.Kemudian masukkan air,pati ayam,sos ikan dan lada hitam.
   Gaul rata dan masak hingga nasi kering.Taburkan bijan dan hidang.

Selamat menikmati Nasi Hue.

17 ulasan:

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel.

Sukanya akak bila dapat mengintai pagi pagi kat dapur awak. Ada berjenis nasi pilihan, Baru saja akak dah cuba nasi udang berempah...memang best. tapi hari nie ada lagi yang mengoda dari rahel ...tulah yang buat kita kena intai selalu dapur awak.

Nuridah berkata...

Pagi Rahel,

nampak sedap gitu...bole masuk list...thks for sharing ya.

Cik Kamoo berkata...

wah sedapnye....tp skg CK tgh diet, tak dapatlah nk try masak nasi nie. Tungggu habis tempoh pantang nanti nk trylah. Thanks for sharing

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel, aduh terus lapo tengok nasi ni suatu hari nak try jugak ni sbb anak2 akak mmg suka nasi yg gini cantik..

quinnie berkata...

wahh macam2 resepi nasi dari rahel..hajat nak cuba nasi nenas tu pun tak buat lagi...kekekek...

Cendana Kasih berkata...

sedapnyer nasi tu...ada udang kering lagi.... menarik !!

Qasey Honey berkata...

salam Rahel...wah tu dia dh kuar dh menu nasi ni dgn ayam goreng kari semalam tu...resepi semalam tu QH dh amik dh...ni nak amik resepi nasinye pulak...hehehe...tq...mmg nmpk sedap skali...nyum2...opssss lupa posa hari ni..;-)

Amie berkata...

Seronok tengok dapur Rahel dah penuh dengan aneka hidangan nasi, jadi taklah balik rumah dengan perut lapar ... kenyang selalu kalau datang sini.

Ucu Faridah berkata...

pagi tadi baru masak nasi goreng udang kering...tengok dapur rahel lagi ngancam udang kering masuk dalam beras wangi...sah2 harum semerbak satu dapur ni...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

menariklah resepi ni.. belum pernah terdengar nama nasi hue ni... memang asing bagi ku.. hehe.. tp bila tgk bahan2 mudah & tersedia kat rumah.. apalagi udang kering & bijan memang baaanyakkkkkk sangat kat rumah tu.. nnt bolehlah cuba.. copy resepinya dulu ye rahel. TQ!

ijayuji berkata...

Salam kak rahel! sukeeeeeenyer tgk nasik akak, sebutir sebutir gitu mmg kita suke, kitanyer beras basmathi ada lagi :D kita sorang yg mkn beras tu itupun kalau masak lah, kalau tak masak mmg setahun baru habis hihihi... sedap nama nasi ni nasik hue, huhu.... :D

FnF Simple Life berkata...

first time dengar nama nasi hue...thanks 4 sharing

rahel berkata...

Citarasaku,
terima kasih sudi singgah slalu..macam biasa la kan..kita kena makan nasi setiap hari,so memang sesuailah utk mencuba pelbagai resepi nasi..

Petang Nuridah,
silahkan..thansk sudi singgah.

Cik Kamoo,
lepas pantang nanti kena cuba ek..ditunggu kabarnya.

Bicara Kak Noor,harap anak2 suka ngan nasi hue ni..

Quinnie,
takpe buat perlahan-lahan..hehe.

Cendana Kasih,
yup..menarik dan tertarik makan nasi hue ni..sedap tau..

Qasey Honey,
dah ambik resepi kari ayam kering ek..silahkan mencuba nasi hue ni..pasti awak akan suka..

Kak Amie,
hehe..kenyang jamu mata..

Ucu,
semestinya harum semerbak..kan ada udangnya..hehe.

Madihah,
sama la kita..menu nasi hue ni memang masih terlalu asing..tapi harus diterai..dah terai baru tau rasanya kan..

Ijayuji,
waaa..nape sorang2 makan nasi beras basmati...takde yg temankan makan?..hihi..

Terima kasih FnF,
cuba lah..

Nieza berkata...

sedapnya tgk nasi Rahel ni...lapar lak rasa...ada lebih tak nk tumpang mkn ni..hehe

zila 4ever berkata...

salam rahel..
waduuhhhh asal masak sedap2 jew 2 tiga hari nie..he hheee..terasa2 kt tekak ..mcm ada sepiring didepan mataku skrg nie...sedappp..:)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Rahel.. itu nasi sangat mengancam!! itu ayam hadoii.. kecur sampai sakit tulang rahang gue... hehehe..

Lady of The Blue Moon berkata...

salam..

nasi tu nmpk sgt sedap..mtk izin nk copy resepi ya..insyaAllah ade mase 6t nk try..terima kasih