Sabtu, 12 November 2011

Ayam Masak Rempah Kari

Salam manis kepada kawan-kawan semua..semoga sihat dan ceria selalu.Dah siap makan malam k? Malam ni makan yang ringan-ringan je..yang dalam entri skarang ni menu tengah hari punya..skarang baru nak letak..

Adoiii..nak cite sikit bab wayang Nasi Lemak 2.0 tu..ada sesiapa yg dah tengok wayang tu? tolong bagi komen sikit ek...ehehe lari tajuk dah ni.Hem..tapi kan..emm...pertama kali tengok wayangnya trusss boring memanjang...menyesal tengok pun ada..buat sakit tengkuk je...maaf la ek kalau ada pihak yang tersinggung..tapi kepada yang sudah pernah tengokwayang tu memang tau la...


Bah oklah kawan-kawan..tak mo bergosip lagi..baek cepat-cepat letak resepi sebelum mengantuk..jom layan dulu resepi yang simple dan mudah banget ni.

Ayam Masak Rempah Kari
Resepi:Rahel

Bahan:
400g daging ayam yang sudah dibersihkan-potong kecil
sedikit minyak masak
3 cawan air

Bahan Kisar:
3 batang serai,ambil yang putih saja,hiris nipis
1 inci halia
2 buah keras
5 biji bawang merah,hiris
3 biji bawang putih,hiris

Bancuh dengan sedikit air:
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1/2 sudu makan serbuk ketumbar
5 sudu makan rempah kari
1/2 sudu makan serbuk kunyit
2 sudu makan serbuk cili

Rempah tumis:
2 kuntum bunga lawang
2 buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
7 kuntum bunga cengkih

Bahan perasa:
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu makan gula pasir
garam secukup rasa

Cara:
1.Panaskan minyak dalam kuali,tumis rempah tumis hingga wangi.
2.Masukkan bahan kisar,bahan yang dibancuh.Tumis hingga pecah
   minyak.
3.Masukkan air,biarkan mendidih.Kemudian masukkan daging ayam,
   kacau skali skala hingga ayam masak selama 20 minit.
4.Perasakan dengan bahan perasa.Angkat dan hidang bersama nasi
   tomato.



Haa..yang ni pulak nasi tomato yang Rahel makan ngan ayam berempah kari.Sesuai jugak digandingkan...berselera betul makan..kasi acar mentah sikit..

Nasi Tomato
Resepi:Rahel

Bahan:
200g beras basmati,cuci-rendam 15 minit-toskan
50g tomato ceri-potong dadu
2 12/ sudu makan tomato puri
2 cawan air rebusan ayam
1/4 cawan susu cair
3 biji bawang merah-tumbuk halus
2 biji bawang putih-tumbuk halus
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1/2 sudu kecil garam
1 1/2 sudu makan minyak sapi

Rempah tumis:
2 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
2 buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 inci halia,hiris halus

Cara:
1.Panaskan minyak sapi dalam kuali,masukkan rempah tumis,kacau
   hingga terbit aroma.
2.Kemudian masukkan bahan yg ditumbuk,kacau lagi sehingga layu.
3.Kemudian masukkan pula tomato,kacau hingga layu dan masukkan
   lagi tomato puri,kacau sekejap.
4.Masukkan beras basmati,kacau selama 1 minit.Perasakan dg garam
   dan serbuk pati ayam.
5.Kemudian alihkan beras yg di goreng tadi ke dalam rice cooker.
6.Masukkan air rebusan ayam & susu cair,kacau rata.Biarkan masak
   sepenuhnya.

14 ulasan:

K.Nor berkata...

wah rahel.. best nyer menu hari ni.. ngam betul ayam masak kari dgn nasi tomato tu.. cantik jer nasi tu, panjang :)

Nuridah berkata...

Amboi rahel,hidangan yg mantop sekali...terliur kak nur tengok kari ayam tu...lepas tu pula ngan nasik tomato...lagi lah lapar perut nie!!Sedap2 akak telan airliur aja ni...hehe.

Yana Shaiful berkata...

bestnya klu dpt ayam masak kari tu..dh terliur ni..mkn dgn roti pun best jgk kan..nasi tomato pun cantik..dh lama xbuat nasi tomato..laparnya :=)

Wani berkata...

terbau nasi tomato la... ooo rupanya dari rumah sebelah .. ni ya .. bestnya gandingan yang mantap ... dengan ayam rempah kari .... lamanya tak makan nasi tomato... emm sedapnyaaaa dok dah terbayang sedap dah ni hihi...

Acik Erna berkata...

Rahel..betul kata nor..cantik betul nasi tomato rahel..panjang2 je nasinya..

liza berkata...

morning rahel....perggghhh sedapnyaaaaaa....

chocoluv berkata...

salam rahel..dan2 rasa lapar..memang panjang sungguh nasinyaa.. macam jenis Beras Moghul Faiza Basmathi..

Rahel berkata...

K.Nor
emm memang padan betul ayam berempah kari n nasi tomato...laju je makan..hehe.

Rahel berkata...

Kak Nuridah..
ehehe...maaf la..buat u telan2 air liur je..tapi kan Kak Nur boleh masak jugak...

Rahel berkata...

Yana Shaiful
Rahel pun dah lama tak buat nasi tomato..tetiba je kepikiran nak buat..gandingkan ngan ayam berempah kari..emmm sodap.

Rahel berkata...

Wani
daripada terbayang-bayang ngan kedsedapan nasi tomato apakata Wani buat pulak nasi tomato..hehe..memandai je...

Rahel berkata...

Acik Erna
panjang2 beras basmati...klu guna beras len..mesti tak panjang..

Rahel berkata...

Liza
mat petang bab dah petang baru tengok komen2 kat sini..sedap nasi tomato..

Rahel berkata...

Chocoluv
ehehe..klu nampak nasi panjang2 terus lapar ek..
betul..ni beras Moghul Faiza Basmati..