Isnin, 8 Oktober 2012

Es Buah Segar

Selamat petang...
Cuaca di Tawau hari ini memang panas banget...gue memerap diri di rumah sambil selongkar rumah pak google..maka terjumpa la Es Buah Segar...yang sememangnya menyegarkan..tapi kali ni nama es buah setup kayu manis sudah berubah ke Es Buah Segar...bahan-bahan pun gue tukar sesuai dengan apa yang ada di dapur...tapi tetap nyaman...
Es Buah Segar

Bahan:
500ml air
250g gula pasir (kurangkan jika tak suka manis)
3 buah kiwi,potong dadu
1 tin buah peach (410g),potong dadu
1 buah naga,potong bulat
1 batang kulit kayu manis
air batu secukupnya

Cara:
1.Didihkan air dan kayu manis,masukkan gula pasir,masak hingga larut.
2.Masukkan buah-buahan,masak hingga layu.Angkat dan dinginkan.
3.Masukkan dalam gelas.Tambahkan air batu.Hidangkan.
Enjoi..

23 ulasan:

Tina Othman berkata...

walah rahel

nyamannya, nak nya skrg musim panas kan, mintak sikit

Cendana Kasih berkata...

aduh...tak suka tawwww tayang gambar2 air waktu panas gini...kejammmmm !!

ijayuji berkata...

Salam kak! walahhhhhhh! jakun sungguh kitaaaaaaaa, tp mcm pernah buat ler dulu2 tp guna apa ya? kita lupa es teler ke apa ntah namanya ehehe... adik beradik ler tu kot :D sini hujan2 minggu lepas panas nasib baik ehehe

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum rahel...
kesiannya pak google.. hari2 rumah dia kena selongkar kan...
wahhh sedapnya menyejukkan tekak ni... ade lagi tak? pos kasi nani secawan.. hehehe.. kang balik keje nak ngadap tv sambil menikmati... uwaaa.. wane wani la.. cantek..

zila norazila berkata...

salam syg rahel..mmg nampak segar nie..nak mintak secawan:))

izahdaut berkata...

wohh memang segar seperti dilihat dimata ku ini ;-)

Acik Erna berkata...

sedapnya rahel..gabungan warna pun menarik

dZana berkata...

rasa nyaman jer kt tekak klau dpt mneguk.. mmg ngam dgn cuaca yg tgh panas ni..

Marsita yahya berkata...

salam,
wah nyamannya...

Marsita yahya berkata...

salam,
wah nyamannya...

Marsita yahya berkata...

salam,
wah nyamannya...

Liza berkata...

salam rahel, ada lg tak? hihihhii

sury_masury berkata...

Segar mesti sedap pekena time cuaca panas...:-D

Qasey Honey berkata...

waduhhh Rahel...nyaman n segarnya kalau dpt merasanya jugak...duk tahan liur aje ni haaa mnengok kesegarannya tu...gluppp

JUICY CAFE berkata...

nyaman rasanya sis..sluurrppp..

eyeyou berkata...

bulan depan kita nak g tawau..tinggalkan sikit..:)

Shiela berkata...

wahh.. segar banget ni kalau dapat segelas tu.. nyamannn.. :)

Mas berkata...

perhhhh...nyamannn klu dapat segelas...

Rohah berkata...

salam rahel, kat semenanjung pun panas semacam je...sesuai sangatlah sajian mcm ni...

umi's cup cake berkata...

tepat pada masa tengah memikirkan mahu buat apa dengan buah2 segar di ruamh ni

umi's cup cake berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
umi's cup cake berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
umi's cup cake berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.