Khamis, 26 Januari 2012

Steamed Coconut Blossoms

Salam petang semua..lagi buat ape? dah siap minum petang k? jemput singgah kejap minum petang..kat sini ada apam yg enak..sebelumnya dah pernah buat jugak ikut resepi ni,tapi yg tu Rahel bakar..so memang lari dari tajuk la kan,tapi kali ni betul-betul kukus punya..dan boleh nampak betapa gebunya kalau dikukus..



Walaupun dalam resepi asal mengesyorkan kita untuk mengguna tepung hongkong,tp yang ni Rahel guna tepung gandum je..sebab itu je  bahan yang ada dan intinya pulak Rahel bagi serunding ayam..dan memang serasi gak apam ni digandingkan dengan serunding ayam..sama-sama ringan gitu..dan satu lagi..dalam adunan Rahel guna santan pekat..emm memang wangi je..


Oklah,skarang Rahel nak teruskan pulak letak resepinya,tapi memang ada yang diubah suai sesuai dengan selera..tapi kalau kawan-kawan nak guna resepi asal pun takpe..pilih je mana yang sesuai ek..

Steamed Coconut Blossoms
Sumber:I Love Cake

Bahan (A):
3 biji telur sejuk dari peti sejuk
210g gula kastor
275g tepung gandum,diayak
2 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh ovalet
150ml santan pekat

Bahan:
pewarna (pilihan)
serunding ayam secukupnya untuk inti (pilihan)

Cara:
1.Satukan semua bahan ( A) dalam mangkuk,putar dengan kelajuan sedang selama
   6-8 minit.
2.Warnakan adunan.Masukkan 1  sudu besar dalam acuan,beri inti,kemudian isi lg
   dengan adunan hingga 3/4 penuh.
3.Kukus dengan api perlahan selama 15 minit.



Selamat menikmati Steamed Coconut Blossom

26 ulasan:

Kak Sam berkata...

Cantiknya.

Nazrah berkata...

gebu betul

ady berkata...

as-salam Rahel
wow!!!comel dan gebu Coconut Blossoms yg Rahel buat tu..warna yg cantik..mesti sedap BLOSSOMS NI..

dZana berkata...

utk minum petang mmg best ni rahel.. akk suke letak inti kelapa manis..

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Tadi dah datang tapi pintu rumah kunci jer..sian k.ct datang tak ada orang. Tapi nasib baik datang balik ada apam blossom yang montok2 ni...hehehe. comel2lah apam ni suka pulak tengok. Tapi lagi suka kalau Rahel tapaukan tuk k.ct :)

Rohah berkata...

macam nak cubit2 kat apam tu..geram, sbb gebuss sgt..

liza berkata...

salam rahel...nmpk gebu sgt apam tu...mintak sikit blh, bg kaler lain2 yer....hihihihi

Qasey Honey berkata...

asslm...GEBUSSnya apam ni...geram tgk...rasa mcm nk dpicit...cntik mbulat je naiknya...

Melly Octaviana berkata...

Rahel.. mau dong apam nya, malam 2 lapar lah.. hehe

rahel berkata...

mekasih Kak Sam.

rahel berkata...

iye Nazrah...gebu sangat ni..sedap..

rahel berkata...

wsalam Ady..
semestinya sedap..pekena secangkir teh hangat..

rahel berkata...

betul tu Dzana..memang kena masanya..dan sedap sangat klu letak inti kelapa manis..

rahel berkata...

Wsalam Kak Ct,
lambat sampai la kan..orang kat umah pegi berjiran sambil bawa apam blossom..nak bagi2 jiran..hehe..

rahel berkata...

iye Kak Rohah,gebu-gebas je apam ni..

rahel berkata...

Wsalam Liza,boleh je..nak berapa ketul?

rahel berkata...

Wsalam Qasey..ehehe..macam pipi yang gebus kan..nak picit2..

rahel berkata...

Melly,bisa aja..mau berapa?

cik cek berkata...

Rahellll...byknya resepi yg best2 akak tertinggal...macam2 ada...ni ada steamed coconut blossom lak...mulus..bulat2..comey2 sumenya...

Zainab Salleh berkata...

Tkasih Rahel kerana berkongsi resepi...sungguh kreatif kerana sebelum ni cuma rasa yg berinti kelapa, kaya dan coklat...semuga diberkati Allah dan terus berjaya dibidang memasak, insyaallah...

haniQaseh berkata...

salam perkenalan...wahhh gebu n comey nyer apam tu... blh tie cuba nie dari susu guna santan pulak ...tie dah follow di sini jugak...

rahel berkata...

haa..tu la..lama tak singgah kan?..hehe..

rahel berkata...

sama Zainab...

rahel berkata...

wsalam Hani,tima kasih sudi singgah n tinggalkan jejak..silahkan mencuba ek..dah follow gak dapur Hani.

MaS berkata...

salam sis..
cantik, menarik & tertarik...hehehe..
simple je resepinye... nk try wat la...

rahel berkata...

wsalam sis...thanks..silahkan dicuba..