Khamis, 8 Disember 2011

Ikan Kerapu Masak Lemak Cili

Selamat  malam  semua...lagi buat ape? masih intai blog k? k dah  tido semua? Oklah,tak nak kacau2 korang semua,ni saja Rahel tanya2 sebab masih lagi ada lepak kat blog sambil letak entry yg tertunda lagi.Entry kali ni sederhana jugak resepi dia tapi memang menyelerakan betul..pada Rahel la..sebab Rahel yang merasa semua tu...tapi memang sedap wo..



Oklah..sementara tunggu nasi masak..kita masak ikan dulu ek..jadinya senang nanti..tinggal hidang jew..


Ikan Kerapu Masak Lemak Cili
Resepi:Rahel


Bahan:
1 kg ikan kerapu,dibersihkan dan potong dua
2 1/2 cawan santan sederhana pekat
4 ulas bawang merah}
3 ulas bawang putih}
1 cm halia}
3 buah keras}
7 tangkai cili padi},ditumbuk halus
1 lembar daun bay
1/2 sudu kecil serbuk kunyit*
1/2 sudu kecil serbuk lada putih*
garam dan gula secukup rasa*
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1.Panaskan minyak.Tumiskan bahan tumbuk dan daun bay hingga kekuningan.
2.Tuangkan santan.Biarkan mendidih,kemudian masukkan potongan ikan dan
   bahan bertanda*.Biarkan ikan masak sepenuhnya.Angkat dan hidang bersama
   nasi dagang.




Emmm sedapnya makan ikan lemak cili bersama nasi dagang..mau bertambah-tambah jer nasik kat pinggan...pinggang pun bertambah jugak..hehehe..oh ya,resepi nasi dagang Rahel tak sertakan,sebab semua orang pun tau buat nasi dagang.



Selamat sudah menjamu selera tadi..hihihi..baibai..

16 ulasan:

Yana Shaiful berkata...

Salam Rahel..yana lum tido lg..masih merayap ketuk umah org hihii..best jgk kerapu msk lemak cili api..xpnh bt lg..nmpk menyelerakan :=)

Acik Erna berkata...

rahel..acik belum pernah ikan kerapu masak cili api..tapi pernah masak guna jenahak dan siakap..pun sedap..lembutje daging nya

Sally Rashid berkata...

belum pernah buat Kerapu masak cili..lepas ni leh cuba

JaSSNaNi berkata...

Assalamualaikum rahel...
sib baik kat rumah nani pun ada masak lemak cili api.. kalau tidak tengahhari ni dah sampai rumah rahel nak makan masak lemak ikan kerapu tu, hihihihi

EmbunRosaliza berkata...

Assalam rahel sedapnya ikan kerapu masak lemak cili tu, makan ngan nasi dangan best, kesukaan akk tu

Outbound Malang berkata...

mampir sob..nice post..teruslah berkarya dan sukses selalu..jangan lupa kunjungan balik ya..:)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam Rahel.ikan kerapu masak lemak ya?tak pernah cuba .Biasanya kak ros stim atau sweet n sour.Boleh cuba ni.

rahel berkata...

Thanks Yana...awalnya sampai..hehe...semestinya enak...


Acik Erna...Rahel dah cuba berbagai versi bab ikan kerapu ni..dan sentiasa kena dengan selera..memang sedap dimasak lemak cili..isinya tersangat lembut gitu..


Sally Rashid..boleh je cuba ek..mesti suka..


Wsalam Jassnani...klu macam tu..boleh tukar2 menu masak lemak cili...hehe.


EmbunRosaliza...semestinya nasi bertambah-tambah kat pinggan sambil menikmati enaknya ikan kerapu masak lemak cili...


Outbound Malang..thanks kerana sudi mampir disini,pastinya Rahel akan mampir juga diblog kamu..


wsalam Puan Ros..ni pun pertama kali Rahel try masak lemak ikan kerapu..rupa2nya sedap sangat2..tak sangka pulak serasi dengan kuah lemak cili..mantap..

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Selamat pagi, udah habis enggak hidangan ikan kerapu masak cili ni. Pandai betul mengoda pagi2 ya. macam tau jer hari ni k.ct tengah lapor ni..hihihi. rasanya dalam pinggan tu mesti untuk k.ct kan..kan..kannn..hehehe

ady berkata...

as-salam rahel
sedap jugak kerapu masak cili ni..selalunye kerapu ady masak sweet n sour..nak cuba ni..

nOOrsha berkata...

salam rahel..nmpak sedap masak lemak ni.. agak berbeza bahannye ngan masak lemmak n9 tp tengok pun dah tau mesti sedap... rahel gune cili padi merah ye sebab tgk kat gambar warnenya kuning kemerahan gitu.. nice!~ :)

Amie berkata...

Assalam Rahel,
walaupun tak pernah masak resepi begini tapi kak Amie tahu mesti sedapkan! Idea baru ni untuk masak kalau ada ikan kerapu...mesti melelh-leleh peluh laki kita kalau makan menu begini.

rahel berkata...

Salam Kak CT..ikannya uda abisss...yg dalam pinggan tu tinggal bambo jer...tuan tanah dah abiskan semua..haha..


wsalam Ady..
yup..betul kata kamu,memang selalu masak kukus atau sweetn sour je..tapi ni pun mantap gak rasanya..cuba la..


wsalam Kak Noorsha..
memang beza dengan resepi masak lemak kwn2..sebab ni pun Rahel buat ala2 kampong gitu..tapi memang sedap la..cam tak cukup jer rasanya..my hubby kata sedap sangat rupanya ikan kerapu masak lemak cili..


Hahahhaaa...Kak Amie..nape pulak kaki yg nak berpeluh..hehe...takpe siapkan tuala kecik tepi pinggan..leh lap peluh nanti..

JaSSNaNi berkata...

pst>>> rahel.. cuba buat udang ketak tu.. sedap tau.. dulu nani pun tak tau udang tu nak wat masak apa tau.. last2 cuba wat masak berkuah camtu sedap.. sbb bila dah masak isinya ala2 ketam tau.. manis.. :)

JaSSNaNi berkata...

pst>>> rahel.. cuba buat udang ketak tu.. sedap tau.. dulu nani pun tak tau udang tu nak wat masak apa tau.. last2 cuba wat masak berkuah camtu sedap.. sbb bila dah masak isinya ala2 ketam tau.. manis.. :)

rahel berkata...

Jassnani..tunggu..akan ditry jugak nanti tu..dan semestinya sedap sangat..