Sabtu, 5 November 2011

Kurapu Goreng Bersama Sambal Belacan

Selamat petang kepada semua dan selamat menyambut Aidiladha.Hari ni semua mesti sebok-sebok keluar berbelanja kan? sebab esok kena hidang lauk yang sedap-sedap untuk keluarga yang tercinta & juga tetamu.

Kalau hari ni Rahel nak share pulak satu lagi resepi ikan kurapu goreng yang digandingkan bersama sambal belacan..pastu perah limau kat sambal tu.emm sodap sangat.Ni sebenarnya hidangan tengah hari,baru je nak letak entri...pasni nak ke dapur lagi untuk siapkan hidangan petang..adooiiii macam dah
tak cukup masa la skarang ni..terlalu cepat waktu berlalu...


Oklah kawan-kawan semua..seperti biasa,sebelum keluar,resepi yang satu ni tetap ditayang dulu kat sini...jom lah tengok dulu...

Kurapu Goreng Bersama Sambal Belacan
Resepi:Rahel

Bahan:
500g ikan kurapu (1 ekor),bersihkan
1 biji telur,pukul sedikit
3 sudu makan tepung ubikayu
sedikit garam

Cara:
1.Lumur ikan dengan sedikit garam.Kemudian celup ke dalam telur yang
   sudah dipukul tadi.Angkat dan bolak balikkan dalam tepung ubikayu.
2.Panaskan minyak yang banyak dalam kuali.Goreng terendam ikan sehingga
   masak.Angkat dan toskan.Letak dalam pinggan.

Sambal Belacan

Bahan:
1/2 biji bawang besar,dimayang
garam dan gula secukup rasa

Bahan dikisar bersama:
2 sudu kecil belacan
2 tangkai cili merah
1 sudu makan serbuk cili
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
9 biji cili padi

Cara:
1.Tumis bahan yang dikisar tadi sehingga terbit aroma.
2.Perasakan dengan garam & gula.Kacau sebentar.
3.Masukkan hirisan bawang besar,kacau sebentar hingga layu.
4.Angkat dan tuangkan ke atas ikan kurapu yang telah digoreng tadi.

Selamat mencuba dan selamat menjamu selera.

8 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

sedapnya makan ratah ini...ada lagi sambal belacannya...aduh...

liza berkata...

perggghhh sedapnya kerapu grg ni...ada sambal belacan lg....

rahel berkata...

Nuwairani..iya..sedap dimakan begitu saja..lembut jak isinya..


Liza
nyum..nyum...soooodap..hehe..

Yat Maria berkata...

Rahel..this is nice! I Loikeee!!

Salam aidiladha to u dear..

rahel berkata...

Yat..terima kaseh..

Salam Aidiladha jugak untuk Yat Maria.

Wani berkata...

alamak ..patutla bau sambal belacan ... dah la wani peminat sambal belacan hihi.. ai tergoda la masakan ni ... nanti nak kena beli ikan kerapu cepat2 ..

Diana @ Melley Mey berkata...

Salam Aidiladha buat rahel...
wah rahel... terliur tgk ikan tu tau... sedapnya... tgk sambal belacan tu lg... mmg meleleh air liur d buatnya... :)

rahel berkata...

Wani..belilah ikan kurapu ek..nanti kita tolong goreng...hihi..


Diana
Salam Aidiladha jugak buat Diana sekeluarga..
sayangnya ikan goreng udah abis..klu tak..bole jugak ajak kamu skalian..hehe..