Sabtu, 17 Jun 2017

KUIH KETAYAP

Hi semua.
Saya sempatkan diri menaip sikit malam ni sebelum mengantuk.Kali ni kita buat kuih ketayap pulak.Kuih ni kuih orang dulu-dulu,dengar bahannya memang simple tapi kalau tak kena tekniknya hancur juga jadinya.Ada beberapa resepi pernah saya try tapi kurang memuaskan,kurang ini la kurang itu la..tapi resepi kali ni memang menjadi bah.Puas hati sangat-sangat.Lembut dan sedap.


Sebenarnya saya mula jemu dengan resepi di google sebab kadang tak habis cakap.Jadi sambil buat biskut raya sambil tu saya selongkar buku resepi,saya mula teringat akan majalah rasa yang sentiasa ada pelbagai resepi kuih-muih,kek,dsb.Hari tu memang niat mau buat kuih ketayap sebab sudah terbuat inti kelapa gula merah,sayang pula kalau terbiar ja dalam esbok.Kalau teringat masa remaja dulu mau sangat buat kuih ketayap ni tapi memang tak cun..takut tak menjadi...hihihi.Ini salah satu kuih kesukaan saya,bila pegi ke gerai kuih muih confirm terbeli kuih ketayap ni.Saya memang sukakan kuih muih yang ada inti gula merah atau pun kelapa.Ok la,saya share resepi di bawah sana,korang cuba la ya,sedap tau.



KUIH KETAYAP
Sumber:rasa,ogos,2010

BAHAN INTI:
150g Gula Merah
190g Air
1/2 biji kelapa parut
Garam secukup rasa
1 helai daun pandan

CARA MEMBUAT:
1.Masukkan semua bahan inti ke dalam periuk.
2.Kemudian masak di atas api sederhana dan kacau agar sebati dan melengas.
3.Masukkan sedikit tepung gandum agar inti ini melengas.Angkat dan ketepikan.

BAHAN KULIT:
110g Tepung Gandum
375ml santan (saya guna santan kotak ayam brand 125ml+250ml air paip)
1 biji telur
2 helai daun pandan,dikisar dengan sedikit air dan ambil airnya sahaja  (yg ni sy abaikan saja)

CARA MEMBUAT:
1.Masukkan tepung gandum dan telur ke dalam mangkuk,kemudian masukkan santan dan
   kacau hingga sebati.
2.Jika suka bolehlah dimasukkan air daun pandan.Tapis adunan ini.
3.Panaskan kuali yang telah dilengser dengan sedikit minyak.Tuangkan sesenduk adunan ini
   dan lenggang-lenggangkan kuali tadi,supaya adunan rata dan nipis.
4.Setelah masak,angkat dan ketepikan.Buat sehingga selesai semuanya.
5.Kemudian ambil kuih dadar tadi dan masukkan inti di tengah-tengahnya.Kemudian lipatkan
   bahagian atas dan bawah lalu gulung ketayap kemas-kemas.Lakukan sehingga selesai dan
   hidangkan.

pssst:masa timbang tepung gandum ari tu macam saya tertuang 150g,apapun cuba dulu 110g,
         klu terasa cair sangat,maka betul la tu sy letak 150g tepung gandum...dapat la 11 keping
         dadar.
 

Selamat mencuba.