Khamis, 9 Februari 2017

TART LANDAK @ TART GUNTING

Hi apa khabar semua? Lama tak bersiaran,harap kamu orang tidak jemu singgah selalu ya.Kali ni kita share resepi Tart Landak atau Tart Gunting,intinya tu mesti la jem nanas kan...sebab jem nanas ja yang sedap..ada juga jem epal tapi belum berkesempatan menerai..next episode la ya...



Buka mata dan pasang telinga...hehehe...dengar  dan baca betul2.Resepi ni lama dah saya simpan,mula2 google resepi tart gunting yang simple bahan dan paling penting nak yang gebu dan sedap.Skalinya terjumpa pulak pula di blog Kak Azie Jaya...kak Azie oo kak Azie halalkan ya resepinya,saya nak tempek sini pula untuk rujukan saya & juga pembaca blog Rahel.Harap kamu orang sudi cuba ya.

Saya menyesal pula buat Tart Landak ni.Menyesal sebab buat 1 adunan saja,kalau tau hasilnya sangat sedap,awal2 dah pulun sampai 5x adunan...wakakakaka....BAROKO.Tart Gunting ni kena la buat besar sikit baru padan,sebab klu kecik boleh hancur...makan 2-3 biji dah puas rasanya...tunggu 2-3 jam gitu baru sambung bantai lagi...last2 satu hari saja boleh ludes semua na...


Oh ya,sebenarnya pemilik asal resepi kata resepi ni untuk buat niaga selama bertahun2 da.Terima kasih banyak sis ku Shiela D Dapoq selaku owner resepi Tart Nenas Landak yg marvelous ni,semoga sentiasa dimurahkan rezeki.Saya dah berkenan sangat dengan resepi ni..mungkin suatu hari nanti akan sy guna resepi ni untuk niaga juga.

Sementara budak Alfian tertidur nyenyak,emaknya ambik kesempatan untuk menaip resepi..jommm

TART NENAS LANDAK YANG GEBU DAN SEDAP
Resepi by Shiela D Dapoq
Sumber: Azie Jaya
Diolah Oleh:Rahel

Bahan-bahan:
300gram Tepung Gandum
4  sudu besar tepung jagung
3 sudu besar gula icing
200g Butter Anchor
2 kuning telur

1/2 kg jem nenas
kuning telur + pewarna kuning telur

Cara-cara:
Ayak tepung gandum,tepung jagung,dan gula icing ke dalam bekas.Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu.Kalau guna unsalted butter,masukkan secubit garam.

Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai.Kemudian masukkan kuning telur dan satukan menjadi doh.Simpan selama 20 minit di dalam peti ais.

Bulat-bulatkan doh,kemudian dileperkan dan masukkan inti yang telah dibulat-bulatkan.Kemudian ditutup kemas dan bentukkan seperti buah nenas.Gunting mengikut corak disukai.Cucuk bunga cengkih di bahagian atas,jika suka.

Sapu kuning telur dan bakar pada suhu 150c selama 30-35 minit.

Pesan dari Rahel
Timbang jem nenas 10g
Timbang doh 19g
1 adunan dapat 29 biji Tart Landak

Nak Tart Nenas sedap,kena la guna bahan berkualiti

Selamat mencuba.

Tiada ulasan: