Isnin, 30 November 2015

No Bake Eclairs Cake

Salam sejahtera
Macam semakin liat tuan tanah mengupload resepi.Hari2 jumpa sesawang...hahaha.Mo dibilang sibuk nda' juga...tapi macam sebok mengalahkan pak mentri..waduh! Kali ni daku muncul dengan resepi yang baru bagi saya tapi orang sebelah sana sana sana sudah lama membuatnya...


Kuek yang satu ni menarik perhatian saya ketika pertama kali ternampak videonya di fb,segera gue simpan link resepi tsb.Bahan2nya tidak banyak dan cara membuatnya teramatlah mudah.Tak perlu oven pun kita uda bisa menikmati kek yang enak banget.Dalam banyak-banyak kek yang pernah saya buat,kek ni la yang paling saya suka,saya boleh habiskan beberapa slice dalam sekali hadap...krimnya tidak membuat kita cepat muak..boleh gitu? Buat dulu baru tahu ceritanya ya...selamat mencuba...



No Bake Eclairs Cake 


Bahan-bahan:

Cake layer:
1 box (16 oz )graham crackers
2 packages (3.4 oz  each) instant vanilla pudding
3 1/2 cups whole milk
8 oz Cool Whip

Chocolate Frosting:
3 tbsp unsweetened cocoa powder
1 1/2 cups powdered sugar
3 tbsp of salted butter,melted
3 tbspwhole milk

Cara membuat:
1.Masukkan instant vanilla pudding ke dalam mangkuk.Tuangkan susu.Kacau hingga pekat.
2.Spray loyang 9x13 dengan non-stick spray.Susun biskut.
3.Tuang adunan pudding dan ratakan.Buat macam ni sebanyak 4x.Akhir sekali di atasnya
   adalah biskut.
4.Dalam mangkuk lain,satukan cocoa powder,powdered sugar,melted butter dan 3 tbsp
   susu.Kacau sebati.
5.Tuang ke atas lapisan biskut.Ratakan.
6.Simpan dalam peti sejuk semalaman.

Pesan dari Tuan Tanah:
Sebaiknya guna loose tin empat segi agar kek kemas dan senang dipotong.
Saya guna loyang 6"x 6" jadi kek nampak tinggi,ke depannya bole guna loyang 8"
Biskut graham crackers adalah biskut import jadi bukan mudah utk didapati,sebaiknya
sy gantikan dengan biskut cream crackers.
Instant Vanilla Pudding boleh beli di kedai bahan2 kek.
Whole Milk? Saya guna fresh milk
Cool Whip? Saya guna Fresh cream~pukul sampai kental
Topping Coklat? Saya guna 100g coklat pahit + 80g UHT cream,caranya:panaskan cream
hingga berbuih halus di tepi.Tuang ke dlm coklat,kacau hingga coklat larut.
Tuang ke atas biskut.Ratakan.



Enjoiii.....

3 ulasan:

Unknown berkata...

Assalam. Sedap nampaknya.

Aisyah Ghazi berkata...

Uhhh, sedapnya. Kalau i bake ni, mmg jawabnya i makan sorang. tknk share2 ni. pergh. thx for sharing. Anyway, jemput ke blog i untuk info2 kekal cantik dan slim.

>>>Tips Turun Berat Semulajadi!<<<

Tanpa Nama berkata...

Instant vanilla pudding macammana??