Selasa, 30 September 2014

Almond Bars

Selamat petang...


Setelah beberapa hari saya tidak mengambil apa2 tempahan maka ada la banyak masa untuk mencuba resepi yang telah lama tersimpan dalam lemari.Selalunya bila keluar jalan2 dan ternampak buku resepi memang tidak sah kalau tidak membeli,sampai rumah resepi dalam buku di tengok satu persatu,jika resepinya menambat hati,maka akan dicari la satu hari yang lapang tu khas untuk mencuba.Hari ni saya tertarik untuk mencuba Almond Bars,resepinya mudah dan nampak sedap dalam gambar.Terbayang-bayang seperti apakah kejadiannya bila sudah keluar dari oven...


Pada mulanya saya ingatkan Almond Bars ni manis sangat sebab tengok bahan2 dalam resepi pastry n filling ada guna gula caster n jem buahan,rupa2nya tidak...manis sedang2 saja dan sesuai dengan tekak saya.Kalau mahu tahu bab Almond Bars ni,pastry dia lembap...mungkin sebab adanya jem buah tu...dan fillingnya pulak memang moist dan lembut...bila masuk mulut...sedapnyaaa...tambahan pulak dengan hirisan almond yang crunchy...time bakar dalam oven pun punya la harum semerbak...memang berbaloi mencuba...so jangan tunggu lama-lama ya...cuba laaa...


ALMOND BARS
Sumber:Love Food

Bahan untuk Pastry:
175gm tepung gandum~diayak
125gm butter
25g gula caster
1/2 tsp esen vanila
1 biji kuning telur

Filling:
115gm butter
110gm gula caster
115gm serbuk almond (saya guna serbuk hazelnut)
3 biji telur gred A
1/2 tsp esen vanila
4 tbsp jem raspberry
Sedikit hirisan almond~dibakar sekejap dlm oven

Cara membuat Almond Bars:

Masukkan semua bahan untuk pastry ke dalam mangkuk,gaul dan uli sehingga jadi doh.

Masukkan doh ke dalam loyang empat segi 8"x 8".Ratakan.Mampatkan.

Simpan dalam peti sejuk selama 15 minit.Setelah itu keluarkan dari peti sejuk dan ratakan juga
jem raspberry di atas pastry.Ketepikan.

Sementara itu panaskan oven pada suhu 165'C

Pukul butter bersama gula caster selama 5 minit.

Tambahkan telur,esen vanila.Putar hingga rata.

Tambahkan serbuk almond.Putar lagi hingga rata.

Tuang adunan ke dalam loyang yang ada pastry tadi.

Tabur hirisan almond di atasnya.

Bakar dalam oven selama 40-45 minit (bergantung kepanasan oven masing2)

Setelah masak,biarkan almond bars sejuk baru keluarkan dari loyang dan potong.



Enjoiii.

8 ulasan:

Amie berkata...

Rahel memang bagus bah... rajin mencuba, akhirnya semua menjadi... kalaulah daku punya tangan dan jiwa yang ajaib seperti Rahel... aduhai..

Bbwana adienia berkata...

erm, nyum2..menarik tengok almond bar tu..selalu nampak congo bars ja..misti sedap juga ni kan

Bicara Kak Noor berkata...

bahan semua dah ada tunggu rajin je lagi rahel nak buat jugak kalau rahel fav mesti akak pun fav jugak sbb suka ada almond tu

Wani berkata...

salam singgah rahel .. rindunya .. sedapnya sebab ada almond .. mesti sedapkan .. nanti nak cuba lah buat ..

Rina Audie berkata...

menggiurkan. Apalagi pake almond. Itu yang bikin enak.

Rohah berkata...

wah rahil..mcm nk gigit jeww..

Shiela berkata...

woww.. nampak sungguh sedap..

rahel berkata...

Kak Amie pun apa kurangnya...hebat bah...tengok masakan n kek yang dibuat semua sempurna kejadiannya...

Bbwana...
iya,sedap ni...setanding dengan congo bars..

Kak Nooriah
buat ya...sedap tau...

Wani..
tq sudi singgah...sedap ni...cuba ya...

Rina Audie..
betul kata kamu...sebab pake almond kuenya jadi enak...

Rohah..
nak gigit tuan tanah k nak gigit almond bars...hihihi

Shiela..
wah...lama tak nampak...nasi kerabu u tu pun meletop nampaknya...