Rabu, 23 Januari 2013

Pulut Panggang

Salam manis dan salam sejahtera buat semua pengunjung setia dapur Rahel Blogspot.

Pulut Panggang

Pulut Panggang
Sumber Resepi:Rahel
 
 
Bahan-bahan:
1 kg beras pulut-dicuci bersih kemudian rendam selama 2 jam,kemudian toskan
350ml santan pekat}
1 1/2 sudu kecil garam}-satukan
3 helai daun pandan-disimpul
 
Daun pisang secukupnya untuk membungkus pulut
Lidi secukupnya untuk sematkan daun
 
Cara membuat:
1.Panaskan air dalam periuk pengukus.Setelah mendidih,kukus beras pulut,daun pandan
   selama 15-20 minit.
   Setelah itu keluarkan nasi pulut dari periuk,letak di dalam basen.Tuangkan santan,gaul rata.
   Kukus semula nasi pulut selama 15-20 minit.
2.Ambil satu lembar daun pisang,letak 1 1/2 sudu makan nasi pulut,tekan2 bagi rata.
   Kemudian letak satu sudu makan sambal kelapa di atasnya.Letak lagi satu sudu makan nasi
   pulut di atasnya.Ratakan.Gulung sambil dipadatkan.Sematkan hujung daun dengan lidi.
   Buat sampai habis.
3.Panaskan kuali leper,susun pulut yg sudah dibungkus tadi di dalam kuali.Masak sambil di
   balikkan hingga daun seperti pada gambar pulut panggang.Sedia dinikmati bersama secangkir
   teh "0" panas.


Sambal kelapa

Sambal Kelapa
Sumber Resepi:Rahel
 
Bahan-bahan:
200g kelapa parut yang putih
1 1/2 sudu kecil garam
1/2 cawan udang kering-direndam dg air panas,toskan,kemudian tumbuk hingga halus
sedikit cili padi -ditumbuk hingga lumat
1 lembar daun salam
1 sudu makan gula pasir
3 sudu makan minyak masak
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu makan serbuk cili
 
Cara membuat:
1.Satukan semua bahan.Gaul sebati.
2.Panaskan kuali.Masak sambal kelapa dengan api perlahan selama 10 minit.
3.Sedia untuk diguna.



Selamat menjamu selera.


20 ulasan:

faa.rosli berkata...

sedapnyaaa...nak 2 ketul boleh?hehehe

may agumo berkata...

wallawe.. lamanya ndak mkn.. sedap ni..

Yana Shaiful berkata...

~huhuu pulut panggang..suka sgt tp xpnh bt sndiri lg.. males sikit bab nk bungkus membungkus niih hihiii

Tina Othman berkata...

sedapnya rahel, wah terornya buat pulut panggang

skrg susah nak dpt yg sedap kan, buat sendiri puas hati tapi kalau kita takde lah nak buat hihi

zila norazila berkata...

hi rahel..
seyess gua kecurr nie..esk mau cari nak buat sendiri malas,..

Zurina Hj.Zainal berkata...

sedapnyer....tapi tak tau buat...boleh?

Noor Yusoff berkata...

Rahel...nice dapat makan pulut panggang...

Qasey Honey berkata...

fav hb QH ni tau Rahel..xmiss beli klau bulan posa..sbb bininye malas nk buat..hehe...nmpk sedap..bgkus kak 3 ketuiii :)

Amie berkata...

Memang hantu pulut panggang dari dulu....tak cukup inti di dalam, cicah lagi dengan inti waktu makan he he he ehhhh

mama sara nur berkata...

sedapnye,akak pun minat tp suker mkn yg beli he he tak reti nk buat

Melly Octaviana berkata...

ini memang enak,gw juga mau di lempar pakai puut panggang..hehe

Acik Erna berkata...

assalam rahel..sedapnya..acik suka makan pulut panggang..tapi acik tak pernah buat sendiri..beli je

~Emaa Hasnah (^_^)~ berkata...

dsh lsms xmakan pulut panggang

Shiela berkata...

perghhh.. terbaek beb..

Rohah berkata...

hulur2 la org kat semenanjung sikit...bole wat minum petang..

Mamasya berkata...

Aslmkum Rahel
sedapnya....nak mkn pulut panggang itu juga tp tak rajin nak buat.....

Diana @ Melley Mey berkata...

Waaah! Fav nie... Tapi x reti buat sndiri lagi... Hhehee... Biasa nak makan p beli jer... Rajin Rahel buat yer...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam Rahel..
aduhhhhh.. rajin banget buat pulut panggang ye.... ngences tgk pagi2 ni...

Fadzillah berkata...

sedapnya..kalau beli susah nak dapat yg sedap.. ;-)

norzila berkata...

sedapnye rahel..ada lg tak..zila suka