Rabu, 7 Disember 2011

Udang Bersama Terong Masak Kari

Selamat malam semua...masih ada orang kat blog k? k dah tido awal? hehe..Rahel masih ada kat sini lepak sekejap,nak letak lagi entri yang dulu2,jadi tak payahlah nak mintak ek..



Oklah teman-teman,ni aje resepi yang sangat mudah dan simple ni...silahkan ditinjau-tinjau ye,tapi jangan mareh bab masakan ni ikut selera Rahel je,so tak sempurna sangat..tapi yang penting secukup rasa..pastinya enak banget..

Udang Bersama Terong Masak Kari
Resepi:Rahel

Bahan:
500g udang segar,dibersihkan
400g terong,dipotong ikut suka
1 paket kecil rempah kari ikan,bancuh dengan sedikit air
3 cawan santan sederhana pekat
4 ulas bawang merah}
3 ulas bawang putih}
2 buah keras}
1/2 ici halia},ditumbuk hingga halus
1 sudu makan serbuk cili*
1 sudu kecil serbuk ketumbar*
1/2 sudu kecil serbuk jintan putih*
1 sudu kecil serbuk kunyit*
1/2 sudu kecil serbuk lada putih*
1 tangkai daun kari
1 tangkai cili merah,dihiris nipis
1 buah tomato besar,dipotong empat
garam dan gula secukup rasa

Cara:
1.Panaskan sedikit minyak,tumis bahan tumbuk hingga keperangan.
2.Masukkan rempah kari ikan bersama bahan bertanda*,tumis hingga pecah
   minyak.
3.Masukkan pula santan,cili merah,daun kari.Biarkan mendidih.
4.Masukkan udang yang sudah dibersihkan tadi bersama potongan tomato.
5.Perasakan dengan garam dan gula.Biarkan hingga masak.
6.Goreng potongan terong dalam minyak sehingga masak.Angkat & toskan.
7.Letakkan terong goreng dalam pinggan.Kemudian diiukuti dengan kari
   udang.


Selamat menjamu masakan sendiri..hehehe..daaa..

11 ulasan:

cik cek berkata...

Tengah malam dah ni...tgk jam dah kul 12pm...mata ngantuk dah...tapi nak singgah jap dapo Rahel...emmmtak tahan bau kari oooo...kari udang campur ngan terung...fuhhhh...mkn ngan nasi panas2 sedapnya....:)

rahel berkata...

Hahaha..ada pulak Kak Cek kat sini..mari2 makan kari udang...

Yat Maria berkata...

akak suka gak kari...tapikan sini satu orang pun tk minat..so next taim akak dtg bawak periuk tunggu rahel isikan ngan kari k ;)

CT Delima berkata...

As'salam Rahel cayang

Kari udang lah kiranya ni ya. k.ct tumpang tengok jerlah ya. maklumlah suka masak kari dik, tapi tak suka makan lauk kari...macamana tu..hihihi

Rahel, tr kasih ya sudi mencuba resipi kuih seri muka pelangi tu. k.ct pun dah lupa dah..hihihi

JaSSNaNi berkata...

selamat pagi rahel.. nani datang bawa piring, nak amik sket udang kari ngan terung ni.. nak bawa bekal ni.. lunch box makan kat ofis nanti.. hehehe bleh?

JaSSNaNi berkata...

hmmmmm sedapnya... nani datang awal2 pagi ni.. bawa piring lagi.. bleh bagi sket udang kari ngan terung tu? nak wat lauk utk lunch nanti.. (muka tak malu mai mintak kat umah org)

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel

wah sedapnya nampak hidangan Rahel ni...yg kak nur suker itu udg...terung kak nur tk reti mkn...hehe.

Ida,Japan berkata...

slmt pagi rahel...sorry akak tk sempat nk terjah sini...mekasih byk2 sbb rahel sudi gak tinggalkan komen2 kt blog k'ida..kari apa2 pun akak suka..nak2 tgk kari udang rahel ni...mabelessnyer tgk!!

rahel berkata...

boleh jer Yat Maria..kita makan sama2..


ayoyo..Kak CT masak je utk keluarga...baek cuba makan..sodap tau..


Jassnani..boleh jew..tapi pastikan pinggan tu yang saiz kecik punya..hahaha..


Wsalam Kak Nuridah,takpe klu tak nak yg terong tu..bagi kite je..hehe..


Selamat pagi Kak Ida..takde masalah punya..terima kasih gak sudi singgah kat dapur Rahel..sama la kita klu mcm tu suka mkn kari..hihi..

Ucu Faridah berkata...

suka mkn udang yg dah siap dikupas kulitnya..tinggal ngap aje..

rahel berkata...

betul tu Kak Ucu..senang nak nagap..hehe..