Rabu, 9 November 2011

Butter Prawn

Salam manis buat semua...tengah buat ape? dah tidorke?..Rahel masih lagi kat sini ni..tengah letak entri tengah hari punya..tadi pegi jugak intai2 dapur kawan masak-masak..banyak resepi menarik nampaknya..meriah resepi daging hari ni ek..macam Rahel sorang je yang masak butter prawn..hehe.Kena masak ikut selera la kan?


Bah..oklah..tak mo cakap banyak lagi...mata udah mengantuk ni..mo rehat dulu.Lepas cakap2 ni..Rahel roll ke bawah ek..mo letak resepi butter prawn dulu..

Butter Prawn
Resepi:Rahel

Bahan:
300g udang segar,buang ususnya & cuci bersih,toskan
150g mentega/marjerin
3 biji kuning telur,pukul sedikit
2 sudu besar minyak masak
5 biji cili padi,potong2
1/4 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk cili
1/4 cawan susu cair
1 tangkai daun kari
1 sudu kecil gula pasir

Cara:
1.Panaskan kuali  & cairkan mentega bersama minyak masak.
2.Letakkan telur di dalam mangkuk/cawan yang bermuncung supaya
   senang nak tuang dan bentuk juraian kuning telur nanti.
3.Tuangkan telur perlahan-lahan ke dalam kuali sambil dikacau berputar
   guna copstick atau garpu.Biarkan kekuningan baru angkat & toskan
   minyaknya.Ketepikan.
4.Guna minyak bekas telur tadi,goreng udang sehingga masak.Angkat.
5.Taburkan gula,garam & serbuk cili ke dalam udang goreng tadi.
6.Panaskan sedikit mentega/marjerin,tumis daun kari & cili padi hingga
   terbit aroma.Kemudian masukkan susu cair,kacau hingga mendidih.
7.Masukkan udang goreng tadi.Gaul rata.Angkat.Taburkan juraian ku-
   ning telur tadi ke atas udang.Sedia dihidang.

Pesan:
1.Untuk memasak juraian telur..padamkan api ketika minyak dalam
   kuali sudah panas..tunggu 1-2 minit baru tuangkan telur ke dalam
   minyak panas.


Selamat menikmati masakan sendiri...hohoho...

18 ulasan:

AZLITA AZIZ berkata...

Selamat Malam Rahel...

waaa... malam2 singah sini lapar terus perut bila nampak butter prawn
Butter prawn ni fav anak akak Dalili. Kalau gi makan kat luar mesti salah satu menu yg wajib di order
nanti boleh lah akak cuba resepi air tangan Rahel ni pulak!:D

Wani berkata...

dah lewat malam ni .. masih lagi nak pergi mengintai dapur2 orang ni hihi.. spy punya spy .. wwah ternampak la butter prawn. cantiknya juraian dia tu .. ada sekali buat x jadi la .. tapi x ikut dgn cara resepi ni la ... .. nanti nak kena ikut petua resepi ni pulak hihi.. ..nak bertukar hantaran udang ke .. ni dah bawak pinggan ni tapi pinggan kosong la ;p.. jangan marahh

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel,

wah ada butter prawn...cantik kejadian nya...kak nur suker mkn butter prawn...ada lagi tk?? Hehe.

nonierahman berkata...

selamat pagi rahel.salam kenal.
wah bestnya butter prawn.mcm kat kedai.cantik jer kejadiannya... :)

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

mat pagi, kalau dah pagi mesti dah bersih prawn butter ni kan. jadinya layan mata jerlah..sambil kelip2 jer tengok udang tu..hehehe

Rahel..sayang kamu, pandai goda2 k.ct eh..hehehe

kakak mu tanya ni, nape k.ct bukak blog Rahel ni mesti dia akan skroll terus ke bawah dulu erk..? kompius ni..hehehe

rahel berkata...

Selamat pagi Kak Azlita
mekasih sudi singgah tengah malam..harus ditahan klu perut lapar time tg mlm..hehehe..
Boleh je kak..cuba la..harap suke..emmm

rahel berkata...

Mat pagi Wani
klu datang ngan pinggan kosong tu memang tak adil la..huhu..klu nak buat juraian telur tu memang kena hati2 baru menjadi..harap2 Wani faham cara2 dlm resepi butter prawn ni..

rahel berkata...

Wsalam Nuridah..
alah..dah abisla..hehe


Selamat pagi Nonierahman..salam kenal gak,mekasih sudi singgah sini..
Cantek dan sedap butter prawn ni..

rahel berkata...

wsalam Kak CT
ni la dapur Rahel..penuh dengan godaan..cewahhh..memang dah abis pun butter prawnnya..pinggan bekas dia pun dah mengkilat.

Hahaha..roll ke bawah..bab nak tengok apa yg Rahel tempek kat page2 bawah sana tu..

ady berkata...

as-salam rahel
ish..ish..ish sedapnye butter prawn...yummy..

liza berkata...

Salam rahel...wah lambat Liza masuk dapur rahel....dh habis butter prawn tu yer....waaaaaa

Ucu Faridah berkata...

ucu intai2 jugak kt singki kot2 ada lagi saki baki bp..tapi dah elekkk...jadi kena c n p la jawapnye..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..wahhhh..cantiknya jurai2 butter prawn akak..terguda saya

Wattie berkata...

Salam aidil adha Rahel,
Cantiknya kejadian butter prawn Rahel, akak pernah buat dua kali dulu, dua dua tak jadi huwaaaaaa.....telurnya jadi berketul2 cam kacang terus tak buat sampai hari ni, frust betul, tp rasanya mmg sedap. Bila tengok yg Rahel buat rasa teringin nak buat pulak

Amie berkata...

selamat petang Rahel... pucuk dicita ulam mendatang, terimakasihlah sudi bertukar butter prawn dengan ikan Amie, dah 2 kali jugak buat butter prawn macam Wattie, tapi jeleklah kejadiannya... hu hu huuuu

rahel berkata...

wsalam Ady..
Sedap kan butter prawn..hehe..


Wsalam Liza
Tu la..slalu lewat sampai..tinggal kulit je ni..hihi..


Ucu Faridah
intai kat mane?...kulit butter prawn yg dlm cik tong pun dah clear..hehe..c n p la ek.


Sue @ Nenie
mekasih...Sue pun boleh buat yg cantik cam ni...


Wsalam Wattie
haa..klu dah 2x gagal tak semestinya gagal terus..ni ada sikit petunjuk utk hasilkan juraian kuning telur yg cantek..


Mat malam Kak Amie
haa..dah 2x tak jadi ek..emm kali ni tak bole gagal lagi..sodap tau butter prawn ni..

nuwairani ismail berkata...

suke! suke! nak sekor!

rahel berkata...

Nuwairani
apa macam o...selalu lambat sampai..abis sudah ni...huhu..