Selasa, 8 November 2011

Kari Ikan

Selamat petang kepada semua,tengah buat apa tu? dah siap minum petang k? Hari ni kan..Rahel buat kari ikan untuk hidangan tengah hari punya,sedap sangat rasa dia..leeeemak,kebetulan di rumah ada stok ikan merah,jadinya Rahel masak Kari Ikan ikut apa yg ada dalam simpanan..jom layan dulu Kari Ikan..




Kari Ikan
Resepi by:Rahel

Bahan:
700g ikan merah,dibersihkan dan dipotong kemudian lumur dengan sedikit garam

1 inci halia}
3 biji buah keras}
1 ulas bawang putih}
3 biji bawang merah},ditumbuk halus

1 ulas bawang putih}
2 biji bawang merah},dihiris

1 sudu kecil halba
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil serbuk kunyit
7 sudu makan rempah kari ikan
1 helai daun pandan
1 tangkai daun kari
1 keping asam keping
4 1/2 cawan santan (3 cawan santan pekat + 1 1/2 cawan santan cair)
1 biji tomato-dibelah empat
1 biji tomato-direbus hingga lembut kemudian tanggalkan kulit dan lenyek
Garam dan gula pasir secukup rasa

2 kuntum bunga lawang*
4 kuntum bunga cengkih*
1 batang kulit kayu manis*
2 biji buah pelaga*

Cara:
1.Satukan rempah kari,bahan yang ditumbuk,serbuk kunyit.Jadikan pes.
2.Panaskan minyak dalam periuk,tumis halba dan jintan hingga naik bau.Masukkan pula bahan
   bertanda*,bahan yg dihiris,daun pandan dan daun kari.Tumis hingga wangi.
3.Masukkan pula bahan no.1 tadi.Tumis hingga pecah minyak.
4.Masukkan santan.Tanak sampai mendidih.Kemudian masukkan potongan ikan,asam keping
   dan tomato yang dilenyek tadi.Perasakan dengan garam dan gula.
5.Masukkan pula cili hijau,cili merah dan potongan tomato.Biarkan mendidih sebentar.
   Tutup api dan angkat.

Selamat menjamu mata...daaaa..

11 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

pekat betul kuahnya...saya suka isi ikan merah...manis...kalau dapat ratah kepalanya...laaaagi sedap.

anymz berkata...

mesti lepas makan cuci tangan masih berbau lagi karinya tu kan?..hehe

liza berkata...

wowww...kari india, bestnya rahel..

kzai berkata...

salam rahel..waduh sedapnye kari ikan pekat melekat..

rahel berkata...

Nuwairani
samala kita..suka rata kepala ikan..lagi2 kalo ikan merah..sedap n lemak..


Anymz
betul tu..memang kaw2 punya bau kari..hihi..


Liza
skali skala pekena lauk kari india memang best,,,


Kzai
sedap dan melekat kuah kari pekat ni..hehe..

Nurul berkata...

Sedapppnya K Rahel, lebih2 lagi bhgn kepalanya... terliur lagi ni... ^__^

rahel berkata...

Nurul
memang bahagian kepala yang mula2 dibedal..siok punya...

Wani berkata...

wahhh .. pekatpekat kaw karinya itewww.sedapnya makan dengan nasi hangat .. masyukkkk hihi

norlieharumaini berkata...

akak selalu mencuba resepi rahel di MYR.. harini akak baru terjumpa blog rahel.. family akak suka kari ikan tu...

Amie berkata...

aduh....pengsan tengok kari ikan ala India... memang kakak suka sangat! suka....sukaaaaa....sukaaaaaa!

rahel berkata...

Wani
untuk peminat kari pekat..memang udah tau apa mcm rasanya itu kari ikan pekat2...memang ngam betul ngan nasi hangat...adoiii..


Norlieharumaini
Akhirnya ketemu juga di sini ek...selamat datang..semoga suke ngan persembahan Rahel..
Terima kasih sudi singgah & follow dapur Rahel..

Lepas ni Rahel akan terjah gak dapur Norlie..boleh ek? hehe..


Kak Amie
Jangan pengsan sebelum makan kari ikan ni...nanti rugi tak dapat merasa..orang dah bedal semua..haha..