Selasa, 11 Oktober 2011

Nasi Lemon

Salam semuaa..dah petang kan..ok Rahel nak share satu resepi nasi pulak,tapi Rahel masak sikit je,jadi tak payah nak minta' lagi ye..ni pun udah hbs di makan..tayang gambar je n salin resepi..hehehe..sebenarnya banyak jg resepi nasi yang Rahel suka,tapi hari ni berkenan pulak ngan nasi lemon yg simple dan sedap ni..

Haa kalau nak tau..nasi lemon ni macam nasi minyak yang lainnya jugak,sedap dimakan bersama kari daging/kari ayam dan banyak lagi la jenis2 lauk yang boleh dihidangkan bersama nasi lemon..tu terpulanglah pada selera memasing kan..ok la teman-teman..resepinya Rahel share aja di sini.

Nasi Lemon
Resepi:Rahel

Bahan:
370g beras basmati,cuci,rendam 10 minit,toskan.
1 buah lemon,ambil jus dan parutan kulitnya
1 tangkai daun kari,cuci
50g gajus,goreng
3 biji bawang merah,dimayang halus
3 biji bawang putih,dimayang halus
1 inci halia,dimayang halus
1 sk serbuk kunyit
1 1/4 sk garam atau secukup rasa
1 sdm minyak sapi
800ml air panas/air rebusan ayam

Cara:
1.Panaskan minyak sapi dalam kuali.Tumis daun kari hingga layu. Masukkan halia,kacau
   hingga layu.Kemudian masukkan bwg putih & bawang merah,kacau hingga naik wangi.
2.Masukkan beras basmati & kacau selama 2 minit.Tambahkan serbuk kunyit,parutan kulit
   lemon,garam dan kacau lagi selama 2 minit.
3.Kemudian alihkan nasi ke rice cooker.Masukkan air panas/air rebusan ayam,jus lemon.
   Teruskan masak hingga mendidih,kacau nasi sekejap.Tutup periuk & biarkan nasi masak
   dengan sempurna.
4.Setelah masak,gembur2kan nasi dan taburkan gajus goreng.Siap.

p/s:jika tak ada air rebusan ayam,masukkan serbuk pati ayam dlm
      masakan.

7 ulasan:

Mas berkata...

sedapnya tengok nasi lemon tu...
panjanggggg beras tu..

Nurul berkata...

K rahel,
nampak menarik juga ye nasi lemon ni...
dimakan bersama ayam masak merah n acar mentah pun sedapppp ni... :)

Acik berkata...

x pernah lah plak makan nasi lemon ni .. wonder plak camana rasanya ye! :) mesti sedap!

chikadakbiru berkata...

puas hati tgk nasi lemon rahel...cantik

nuwairani ismail berkata...

kak rahel ni memang kreatif la...lemon pon boleh masuk dalam nasi...nani suka masam2 ni...kalau makan nasi beriani pon suka betol perah limau banyak2 di ayam tandoorinya...nasi lemon ni kalau makan dengan ayam tandoori mesti sedapp

Yana Shaiful berkata...

Dah terasa lemon kat mulut nii..sedap je tgk nasi kuning tu..bleh buat ni..msk list dulu :=)

rahel berkata...

Mas-
ha'a panjang2 nasik ni..suke sangat..hehe..

Nurul-
memang ngam betul ngan ayam masak merah..tambah acar mentah..sedap2.

Acik-
cuba buat dulu nasi lemon ni..pasti u akan suka..

Chikadakbiru-
tengok je dah puas..lagi2 klu makan..lagilah puas hati..hehe..mekasih krn sudi tinggalkan jejak.

Nuwairani-
sedap jugak ayam tandoori yang masam2 tu..tapi nasi lemon ni taklah masam sangat..guna 1 ketul lemon jak..ndada rasa masam nasi tu.

Yana Shaiful-
Asam lemon tu..hehehe..rasa dulu nasi lemon kuning ni...cuba la..