Ahad, 24 April 2011

Kek Coklat Kacang

Salam sejahtera kepada semua teman-teman yang sudi singgah ke dapur Rahel Semoga sentiasa dalam  keadaan yang sihat dan ceria selalu.Bercerita pasal kek coklat kacang ni memang la sangat sedap...boleh try tapi kena la buat sendiri yer...nda' rugi mencuba..dann mesti suka banget..lagi pun kira jimat juga bab kek ni tidak menggunakan telur jadi macam kek sihat la konon...hehehe...







Kek Coklat Kacang
Sumber:Buku Resepi


Bahan:
300ml susu segar*
190g gula kastor*
1/2 st garam*
2 sudu besar susu pekat manis*
100g sultana*
100ml minyak jagung
220g tepung gandum
30g serbuk koko van houten
100g kacang tanah-sangai-tumbuk
1 1/2 st serbuk penaik
1 st serbuk soda bokarbonat

Cara:
1.Panaskan oven 170'c,griskan acuan dg mentega dan alas
   dg baking paper.
2.Panaskan bahan bertanda* sehingga gula larut.Angkat
   dr panas dan biarkan sejuk.
3.Tambahkan minyak jagung,kacau rata.Kemudian masuk
   kan tpg gandum,serbuk koko,baking powder,soda bikar
   bonat,kacau sehingga sebati.
4.Akhir sekali masukkan kacang tanah tumbuk dan kacau
   sehingga benar2 rata.
5.Tuang ke dlm acuan dan bakar selama 1 jam pada suhu 170'c.

4 ulasan:

haslizah berkata...

kak rahel... kalau x nak gna sultana bleh x...

rahel berkata...

haslizah,blh je tak guna sultana,tp kurang la rasa kek tu nanti...

yanty bini jai berkata...

sultana tu apa yer?tk pnh dgr pun..nk try buat mcm lazat jer..hehe

rahel berkata...

yanty,sultana ialah kismis hitam,tq.