Selasa, 15 Mei 2012

Kek Kopi Marmar

Selamat petang dan selamat bertemu kembali.Diharap kawan-kawan semua sentiasa sihat dan ceria dalam naunganNya.Apa pulak menu yang korang siapkan untuk minum petang?

Teringat lagi pada Kek Kopi Marmar yang sememangnya resepi yang mudah disediakan tapi sangat enak dinikmati bersama teh O panas..perghhh..segar mata memandang kaler-kaler kek kecik ni..kalau dulu Rahel buat dalam loyang 8'' skarang dalam acuan yang kecik je..senang nak hidang kalau buat begini.Pada yang gemar makan kek mentega mesti serasi banget dengan kek yang berperisa kopi ni..macam orang dulu-dulu la kiranya..kan..hehehe..
Ok la tu,saje Rahel buat kek ni untuk hidangan petang..dan terasa masih awal gak..boleh la kawan2 buat jugak untuk menjamu keluarga dipetang hari..sedap kek ni tau..lembut dan gebu..silahkan tinjau-tinjau resepinya kat bawah tu..

Kek Kopi Marmar
Sumber:Hidangan Kek/Chef Noraini Zakaria

Bahan:
250g mentega
220g tepung kek}
1 sudu teh serbuk penaik},diayak (A)
200g gula kastor
50g susu cair
4 biji telur gred A
2 sudu teh emulco kopi
Sedikit pewarna coklat,hijau & merah-->Rahel guna pewarna ungu,oren & hijau

Cara:
1.Satukan mentega dan gula kastor.Pukul hingga adunan kembang & putih.
2.Masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul hingga sebati.
3.Kemudian masukkan bahan (A) sedikit-sedikit sambil dikacau berselang-seli dengan
   air susu.
4.Seterusnya masukkan emulco kopi dan digaul sebati.
5.Bahagikan adunan pada tiga bahagian.Warnakan untu,oren & hijau.
6.Letakkan satu senduk adunan berwarna berselang-seli dalam acuan.Ambil sebatang
   lidi & lorekkan satu bulatan atas adunan tersebut.Bakar selama 1 jam.

*Rahel bakar kek pada suhu 170'C dalam acuan kecil selama 30 minit.
*Griskan acuan dengan marjerin agar kek mudah dikeluarkan dari acuan.

Enjoiii...

23 ulasan:

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel, wah cantik nye ni macam rainbow mesti sedap akak mmg fav kopi ni nak copy resepi ya nnt nak buat jugak..

Evelyn Gemina berkata...

Hi kak rahel...cantik & nampak sedap sekali kek tu...mintak ckit ya : )

zila 4ever berkata...

alollooo kecik2nya..senang nk makan..nk kerusi kecik tu jgk..cantik sgt2:)

rahel berkata...

Wsalam Kak Noor...
hehe..memang nampak mcm rainbow cake sudah kek marmar kopi ni..silahkan dicuba ye kak.

Evelyn Gemina..
tenkiu dear..nak berapa ketui?

Zila 4ever..
ni saja gue tayang kat kerusi kecik tu..kiranya mcm orang duduk minum petang la..hehe..

Sheila Shafeareen berkata...

salam sdp tu ada kek utk minum ptg..nak pulak perasa kopi....nyummuy...warna kek cantik menyerlah....

tun_telani berkata...

tun penggemar kopi.. mmg nmpk sedap betul kek ni.. buat kecik2 lg cepat masak kan.. sedar2 dh 3-4 bj kene ngap =)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Rahel!!!! TerlopongGGG sudahhhh!!! hadoiiii cantik dan cute bagat dongs!!!

kek tu waahh habis ko tunggang tebalikkan sampai mata ni naik juleng2 dah yang aii...
Wahh itu kerusi awang kenit sangat cantik!!!

woHoooo kecurrr sudah!

Nazrah berkata...

cantiknya kek tu berposing atas kerusi...

Qasey Honey berkata...

wah Rahel...rajin btul mbaking kek yer...cantik pulak tu comeii2...kalerful...geram tgk kek tu bertenggek kt ats kerusi tu...hihi

Acik Erna berkata...

salam rahel..cantiknya kek.
kalau tak letak kopi tu boleh ke rahel..anak2 tak berapa suka perisa kopi..

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Huwaaaa, nak nangis dah nihhhh, cantik sangat, teringin sangat. Mana satu nak cuba ni, asal singgah aja sini, mesti ada kek, kek dan kek...huhuhu... waiting list pun dah panjang berjela.....huluq mai seketoi leh

ogyep yummy mellow berkata...

BAik punya depa dok posing atas kerusi cute tu... senget sana... senget sini lagi...

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel...comelnya kek nie..emmm senang nak masuk mulut.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

cantiknyer rahel kek kamu.....!

FnF Simple Life berkata...

rahel selalu buat sy terliur dengan kek yang sedap2...

Zack Zachoes berkata...

salam rahel,
ada ambil tempahan ka? hehehe..

Gee® berkata...

canteknyaaaa....macam pengantin bersanding....

Rahel berkata...

Terima kasih pada kawan semua kerana sudi jengah dapur Rahel..

To:Zack Zachoes..Rahel memang ada ambil tempahan juga..

Rohah berkata...

salam..
alahai ....tomeinya kek tu bersanding di pelaminan..

Ummi berkata...

Rahel cayanggg...woowww cantiknya kek comel2 gitu..siap berbangku lagik...menawan..nice shot! ^__^

rahel berkata...

Tenkiu Kak Ummi...hikhikhik..

Tanpa Nama berkata...

wah... nampak sedapp!!! memang minum dengan susu ka tuh kek kopi marmar tuu?? :)

rahel berkata...

memang sedap sebab digandingkan dengan susu segar...hehe.