Sabtu, 7 Mei 2011

Apam Dot-dot

Selamat datang ke blog masakan Rahel,semoga semuanya sentiasa sihat & ceria selalu dan selamat menjamu mata yer..kalau berkenan dengan apam yang terdot2 silahkan ambik resepinya dan buatlah apam dot2 sebanyak yang anda mahu...silahkan2...hehehe.Tapi untuk kali ni memang tak dapat nak tunjuk step by step buat adunan apam dot2...sorry banget..




APAM DOT-DOT

Bahan:
250g tepung gandum*
200g gula pasir
250ml susu segar
3 biji telur
2 st ovallet
2 st baking powder*
1 st esen vanilla
sedikit pewarna (pilihan)


Cara:
1.Panaskan air dlm kukusan.Siapkan acuan.Ayak bersama bhn
   bertanda*.
2.Pukul telur,gula,ovallet sehingga kembang selama 15 minit
   (guna pmkul elektrik).
3.Masukkan susu,tepung,baking powder,esen vanilla.Kacau sebati.
4.Ketepikan sedikit adunan utk dot-dotkan.Warnakan adunan.
   Kacau rata.
5.Sudukan adunan ke dalam acuan & dot2kan permukaan.
6.Kukus selama 15 minit dengan api sedang.

*sebelum mengukus apam dot2,air hendaklah didihkan terlebih
  dulu dlm periuk pengukus.
*balut tudung periuk dg tuala bersih agar apam tidak terkena wap.
*adunan utk dot2 dimasukkan ke dlm bag piping kemudian dot2
  kan kepermukaan adunan apam yg ada dlm acuan.




Selamat menjamu selera..

15 ulasan:

cik cek berkata...

Macam2 kaler apam ni...dahla comel...sekali ngap je masuk mulut ni...warna2 ceria di pagi yang indah....Wah!

rahel berkata...

Iye Kak Cek,macam2 kaler....berseri gitu...klu tak de warna-warni mcm tak nak pandang kan..

Sheila Shafeareen berkata...

cantik kemas aje dot dot nya..warna pun lawa

rahel berkata...

makasih Sheila....awak pun blh buat dot2 cam ni...

Tanpa Nama berkata...

kl nk wat huruf leh x kat atas apam tue..

rahel berkata...

Nak buat huruf kat atas apam tu boleh jer...masukkan sedikit adunan dlm beg piping dan picitkan utk bentuk huruf.

mama jamie berkata...

saya x de sukatan utk sukat tepung dan lain..ade cara lain x?

rahel berkata...

mama jamie,thanks sudi singgah di sini.Kena ada sukatan gak baru boleh buat kuih,klu tiada susah sikit,main agak2 jer boleh buat kuih tdk menjadi..mama jamie kena beli alat utk sukat bhn2 ye..hehe..

mama jamie berkata...

rahel agak2 kalau 250g, berapa cawan..plss...saya nak buat sgt apam ni, tp sukatan x beli lagi...

rahel berkata...

250g tepung bersamaan dg 2 cawan,tq.

ady berkata...

as-salam
cantik dan comel2 apam dot.....ada lagi tak..

Wani berkata...

selamat pagi.. dah ternampak dot..dot..dot ni ooo rupanya apam dot dot hihi //alah nape tak buat step by step nanti buat ya .. nak tengok hihi.. comelnya dot dot gebu gitu .. nak sedozen ;p

rahel berkata...

Ady
wsalam...mekasih2...apam udah abis laaaa..


Wani
Nanti la klu ada yg tolong pegang kamera baru tunjuk step by step ek...sedozen cukup k? hihi..

Tanpa Nama berkata...

hermm.. kakak saye buat apam..kan gebu.. die..pon jual gak apam kat facebook.. name apam 2 apam baby dot.. terlampau tembam sgt.. hehe... nie apam ade inti ker..??
kakak saye ade letak inti.. mcm2 die letak..

rahel berkata...

yang ni tak letak inti..tapi boleh juga letak sekiranya suka yg ada inti,tq.