Sabtu, 20 Ogos 2022

Kaswi Cendol

Salam semua.Awal lagi menayang kuih kaswi sudah.Sebenarnya lama suda saya mau cuba ini resepi tapi selalu saja terlupa sebab terlampau banyak resepi yang sedap di ambil dari facebook.Banyak resepi yang menunggu giliran untuk dicuba.


 

Untuk resepi kali ini saya ambil dari buku resepi yang sudah bertahun-tahun saya beli.Banyak sudah resepi dalam buku tu saya cuba,semua sedap dan cantik kejadinnya.Mungkin ada yang mencari resepi kaswi pandan jadi resepi ini memang sesuai kamu cuba.Rasa kaswi pandan lemak dan paling sioknya ada letak cendol,jadi kamu bayangkanlah sendiri macam mana dia punya rasa.


Saya rasa resepi kaswi pandan ni sesuai juga untuk buat jualan,confirm ramai peminat.Cubalah resepinya ya manatahu kamu pun tersuka.Pagi-pagi ada kuih talam memang best.


KASWI CENDOL


Bahan A:

20g tepung jagung

100g tepung ubikayu

250g tepung beras

100g gula merah

250g gula pasir  

600ml air 

400g cendol

500ml santan pekat

1 sudu teh pes pandan

1 sudu teh pewarna hijau

1 sudu teh garam

1 sudu teh air kapur


Bahan B:

1 biji kelapa parut putih

2 helai daun pandan,dipotong kecil

Secubit garam


Cara membuat:

1.Kukuskan bahan-bahan B selama 10 minit dan biarkan sejuk.

2.Gaulkan semua bahan A hingga sebati (kecuali cendol) dan ditapis.Panaskan dan gaul sehingga gula larut.

3.Matikan api,masukkan cendol dan gaul rata.

4.Loyang 10 inci disapukan dengan sedikit minyak lalu ditiangkan adunan dan kukus selama 40 minit.

5.Sejukkan beberapa jam baru dipotong dan hidangkan dengan kelapa parut.


Selamat mencuba.

1 ulasan:

Cakra Buana Elektrindo berkata...

Wow... Blog yang sangat menarik dan penuh informatif sekali,semoga blog ini menjadi blog yang selalu memberi informasi yang dibutuhkan oleh semua orang dan selalu menjadi blog edukasi khusus untuk saya.terimakasih.