Rabu, 29 April 2020

CUCUR JAWA AKA PENYARAM

Di musim PKP ini macam-macam kuih lalu depan kita,semua menggiurkan macam melambai2 suruh kita try satu-satu😄

Di fb pun ramai saya nampak buat kuih cucur aka penyaram ni,ada juga bejualan.Hebatlah korang😍

Kuih Cucur ni nampak mudah saja bahannya,tapi kalau part membuat tu korang sendiri boleh faham la🤣macam2 kejadian pun ada.Anda dinasihatkan,jangan main2 dengan resepi orang dulu-dulu,kerana tak semudah yang anda bayangkan🤣

Resepi kali ni saya ambil dari chanel Mama Adeeva.Betul2 puas hati,sedap dan empuk,ada sarang lagi.Tu ja nak kabar.


CUCUR JAWA AKA PENYARAM
Resepi by : MAMA ADEEVA 

Bahan-bahan:
125g tepung beras
100g tepung gandum
100g gula merah
3 sudu makan gula pasir
1/4 sudu teh garam
200ml air
1 lembar daun pandan
100ml air

Cara membuat:

1.Gula merah,gula pasir,daun pandan dimasak dengan 200ml air.Masak sampai gula larut.Biarkan sirap gula suam.

2.Masukkan tepung beras,tepung gandum dan garam ke dalam mangkuk.Jirus dengan air gula yang sudah suam.Gaul sebati.

3.Menggunakan mixer,pukul adunan sehingga pekat selama 5 minit.Setelah itu masukkan pula 100ml air.Gaul sebati.Perap adunan selama lebih kurang 20 minit.(adunan ditutup)

4.Panaskan sedikit minyak dalam kuali,tuangkan 1 senduk adunan ke dalam minyak yg panas.Masak sampai adunan gelembung sepenuhnya,kemudian terbalikkan kuih dan teruskan masak sebentar saja.Angkat dan toskan minyak.

Nota tambahan dari tuan tanah:
☕Gula pasir tu saya timbang 37gram
☕Saya guna acuan lompang saiz S untuk cedok adunan yang nak digoreng.
☕Gula merah tu saya guna yang timbang ja (jaggery powder)
☕Minyak untuk menggoreng saya letak sikit sahaja,lebih kurang 1/2 cawan.Elakkan letak minyak banyak sangat dalam kuali,boleh menyebabkan bentuk cucur tak cantek.

Selamat mencuba



Terima kasih😍

Tiada ulasan: