Rabu, 4 Mac 2020

LAKSA PENANG

Salam ceria selalu😊
Hari ni daku pekena kuah laksa yang kaw2 punya.Biasanya kalau saya teringin makan laksa selalunya pergi kedai ja,tapi kali ni saya nekad buat sendiri di rumah.


Ternyata buat laksa ni tidak la leceh.Skejap saja da siap.Kalau dari dulu tahu caranya,memang takkan pi kedai makan😁 lama sudah  intai2 resepi yang dalam buku resepi tu,tapi tu lah...tak selalu datang rajin🤣akhirnya perap ja resepinya.

Oh ya,resepi kali ni saya ambil dari buku resepi.Memang puas hati makan.Secukup rasa.Manala tau korang pun hantu laksa kan,so korang boleh cuba resepi ni,dijamin terangkat😍



LAKSA PENANG
Resepi By Chef Norzailina Nordin

Bahan-bahan:
8 ekor ikan kembung
6 keping asam gelugur
2-3 kuntum bunga kantan
10 tangkai daun kesum
500g laksa basah,dicelur (saya guna laksa kering)
Air untuk merebus (saya guna 1500ml air)
Garam secukup rasa

Bahan tumbuk/kisar:
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
16-18 tangkai cili kering,direndam
2cm belacan,dibakar

Bahan sampingan:
Daun salad
Bawang besar
Telur rebus
Timun
Limau kasturi

Cara membuat:
1.Rebus ikan,3 keping asam gelugur dan garam.Apabila masak,ambil isinya dan kisar.Kisar tulang dan kepala dengan sedikit stok kemudian tapiskan ke dalam periuk.

2.Masukkan isi ikan dan rebusan ke dalam periuk.

3.Campurkan baki asam gelugur,kantan,daun kesum,bahan kisar dan garam.

4.Apabila mendidih,perlahankan api dan renehkan sehingga kuah pekat.Hidangkan laksa dengan bahan sampingan.


Untuk bahan sampingan tu saya bubuh bawang besar,isi ikan,timun dan cili potong sahaja,pastu perah limau lagi...perghhhh.

Air untuk rebus ikan tu korang boleh tambah lagi ikut selera korang.

Selamat mencuba.


😊

Tiada ulasan: