Khamis, 26 Mac 2020

KUIH RENGAS

Sudah masuk hari ke 9 perintah kawalan pergerakan korang buat apa jak di rumah? Saya masih lagi rajinkan diri melayan resepi2 baru dari buku resepi yang dibeli tahun lalu2😁resepi lama tapi baru dibuat kuehnya😜jadi kira resepi baru la tu kan? 😁


Saya pilih resepi yang simple2 sahaja,yang senang dijumpa dia punya bahan2 dan haruslah bahan itu memang sudah ada di rumah,jadi daku senang beraksi di dapur.Ini kali resepi kuih rengas jadi pilihan sebab memang sudah lama juga tidak membuat ni,biasa main beli ja😁 kuih rengasnya memang sedap,secukup rasa,lembut di dalam rangup di luar😘👍



KUIH RENGAS
Resepi by Irene Ho

Bahan-bahan A (Batter)
130g tepung beras
  30g tepung ubikayu
200ml air
1/2 sudu besar marjerin,dicairkan
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh air kapur (i skip)

Bahan B:
200g kacang hijau
150g gula melaka
100ml santan pekat
1/2 sudu teh garam
2 lembar daun pandan

Cara membuat:

1.Batter:Ayak tepung ke dalam mangkuk,masukkan air,garam dan marjerin.Kacau rata hingga tiada ketulan.

2.Bahan B:Rendam kacang hijau semalaman.Setelah itu toskan air,kemudian rebus kacang dengan daun pandan,air sehingga lembut.Setelah kacang lembut dan air sudah mulai kering masukkan gula melaka,santan dan garam,teruskan masak sehingga pekat.Biarkan sejuk.

3.Ambil sedikit adunan kacang hijau,bentukkan menjadi bebola kemudian tekan sikit bagi leper.

4.Panaskan minyak secukupnya untuk menggoreng.Bila minyak sudah cukup panas,celupkan bebola kacang ke dalam batter dan goreng sehingga kekuningan.Angkat kuih dan toskan minyak.Siap.

Tips by Me:
Kacang hijau boleh direndam selama 4-5 jam sahaja kemudian toskan air.Rebuskan kacang hijau bersama 1 liter air selama lebih kurang 30 minit guna api kecil sahaja,pastikan kacang hijau betul2 sudah lembut baru masukkan bahan yang lain.Untuk batter tu pulak,janganlah siapkan awal2 sebelum rendam kacang hijau,bancuhlah setelah kacang hijau sudah dibentuk.1 adunan ni boleh dapat lebih kurang 20 biji kuih.


Terima kasih sudi jengah blog saya👍

Tiada ulasan: