Jumaat, 23 November 2018

CEKODOK JAGUNG

Salam.
Selamat pagi.Kira paling awal sudah ni upload resepi dan gambar.Semalam punya menu minum petang Cekodok Jagung.Sebut saja cekodok@cucur mesti ramai yang cakap ala senang saja baitu,main campak-campak saja bahannya pastu goreng.Memang betul la tu kalau sudah pro masak-masak,tapi bagaimana pula dengan adik-adik,kakak-kakak yang baru mau berjinak-jinak di dapur? Sudah tentulah mereka mahukan sukatan yang tepat juga.Macam saya dulu-dulu waktu baru mau berjinak-jinak di dapur segala2nya saya kena cari info,resepi cekodok pun saya google,paling teruja kalau nampak gambar cekodok bulat dan gebu,tapi skali buat...ahahaha...macam-macam bentuk ada.


Kali ni saya buat pulak Cekodok Jagung,biasanya buat cekodok pisang ja kan,tapi memandangkan saya ada stok jagung yang tak tau mo buat apa,simpan dalam esbok ja tapi takut lama-lama rosak pula.Sebenarnya sebelum saya buat resepi cekodok jagung ni,saya ada google resepi cekodok jagung juga,bukan main lagi bolat-bolat cantik pastu siap dengan testimoni yang bukan alang-alang dia punya ayat.Tertarik juga dengan resepi tu sebab nampak lain dari yang lain.Jadi mula2 saya pun buatlah juga ikut resepi google tu,tapi time asik menggoreng cekodok tu mula sudah rasa tidak senang hati,macam ada yang tak kena,tapi saya teruskan juga goreng sampai masak.Tidak kesabaran mau merasa cekodok konon,skalinya digigit..mak...gila punya liat..bukan rangup oo tapi liat gila..boleh tertanggal gigi kau rang.Nasib baik saya buat separuh saja,tapi semua selamat melayang ke tong sampah.Indah rupa dari rasa.Ramai pulak yang share resepi tersebut di facebook...insaf.Orang selalu cakap,bersyukurlah orang bagi resepi percuma,jangan buat bising komplen ini itu.Pada saya,takda maknanya ko bagi resepi percuma kalau setakat mau glamour tapi resepi ko haprak dan membuatkan orang membasir,sudahnya orang buat dosa dengan cara memaki.

Sebab sudah insaf,maka saya teruskan juga buat lagi cekodok tapi guna resepi lain.Pelan-pelan sukat bahan-bahan supaya senang share resepinya dengan anda yang rajin memasak.Buat cekodok bulat2 ni pun kena praktis juga baru boleh cun,tapi untuk permulaan kena guna sudu kecik pun boleh bah.Saya buat ni pun tidak cun bulat2nya sebab terlembik sikit adunannya,tapi dijamin cekodoknya gebu n tidak liat.Jom ikut resepi ni 👇

CEKODOK JAGUNG

Resepi by Rahel

Bahan-bahan:
135g jagung manis
250g tepung gandum
  90g gula pasir
      1 biji telur gred A
130g air
      1 sudu besar minyak masak
1/2 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam halus

Minyak untuk menggoreng secukupnya

Cara membuat:

1.Blend jagung,gula,telur,garam dan air hingga hancur.

2.Tuang adunan ke dalam basin.Tambahkan bahan kering (tepung,serbuk penaik,soda) Kacau rata.Akhir sekali,tambahkan minyak masak,gaul sebati.

3.Panaskan minyak,sudukan adunan ke dalam minyak panas,kalau pandai guna tangan lagi bagus sebab cekodok boleh jadi bulat2.Goreng dengan api kecik hingga cekodok keperangan.Angkat & toskan minyak.Siap.

Buat Cekodok Jagung ni saya guna jagung manis yang fresh punya,jagung tu saya rebus dulu n ambik isinya saja sebab konon mau buat untuk masakan.Anda boleh guna jagung manis dalam tin,toskan airnya (bukan jenis cream ya)

Selamat mencuba.



Terima kasih sudi singgah sini.

5 ulasan:

Amie berkata...

Assalamualaikum Rahel,
sesekali datang ke sini, terasa meriah kembali dunia blogger masakan.... ramai rakan2 yang menyepi huhuhuuu...

rahel berkata...

Waalaikumsalam.Iya ba kak,masing2 sudah banyak sebok.

Wattie berkata...

Assalamualaikum Rahel,
waaa betul kata Amie, mendengarkan celoteh Rahel terasa riuh kembali suasana, terubat rasa rindu dihati. Cantik kejadian cekodok Rahel, nmpk sedap, klu dpt sepinggan alangkah nikmatnya.

Lama juga saya menyepi dr dunia blogging kerna keadaan kesihatan yg tdk begitu mengizinkan

rahel berkata...

Waalaikumsalam Wattie.
Memang rindu jaman kita aktif dulu2...agak2 boleh lagi ka kembali suasana macam dulu2 tu ar.

Semoga cepat pulih ya Wattie.Tq sudi tinggalkan jejak.

Nur haura afeeya berkata...

*Assalamualaikum, jom sebarkan berita ni sberapa byk yg mgkin utk membantu org yg memerlukan, terima kasih smua..aaminn.*

Sy En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dr hutan. Sy mnjual herba warisan yg mampu mrawat smua jenis kanser dari tahap 1 ke tahap 4 dan utk pengidap resdung kronik. Herba warisan dr hutan belantara ini tak mganggu rwatan kimoterapi. Ia blh diambil smasa rwatan hospital, malah lg baik jika berubat bsama spya lg cpt sembuh. Daun² herba trpilih ini sudah trbukti brkesan kpd rmai pesakit kanser & ianya sukar dijumpai, malah belum ada mna² syarikat yg mngeluarkn herba ini. Ia herba khusus mrawat kanser & resdung yg kronik. Fokus herba ni ialah mbunuh sel kanser hingga ke akar umbi spya kanser tak berulang lg.Jgn biarkan pnyakit menghuni dlm tubuh hingga kronik. Ia akn merebak ke organ lain.Bila dh merebak ia mnyukarkan rawatan. Herba bkn bnda asing lg. Jgn was² lg, sejak beratus thn herba dh digunakn oleh nenek moyang kita. Benda natural tak mganggu rawatan moden. Bkn pesakit kanser pun blh minum utk mencegah kanser. Utk psakit kanser, sy akn bantu hingga sembuh,memberi saranan & motivasi bgaimna utk hadapi kanser. Sy dh jumpa rmai psakit, kita blh brkongsi pndapat utk rawat smpai sembuh. Rmai psakit sy dh sembuh,anda bila lg?
Hubungi utk order & pertnyaan:
*En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*