Selasa, 7 April 2015

Tat Keju

Salam ceria selalu.
Sekarang ni bukan musim raya pun rajin juga buat tat nanas.Tat nanas ni memang salah satu biskut kegemaran ramai sebab Rahel sentiasa dapat tempahan tat nanas.Kali ni tayang tat keju khas buat pelawat dapur Rahel Blogspot.Sudah tentu ada yang sedang mencari-cari resepi tat keju untuk pendapatan sampingan,lagi pula nda terasa masa berlalu dengan pantas dan tak lama lagi tiba bulan puasa..tentunya time tu ramai yang sebok berbelanja untuk bahan-bahan biskut dan semestinya bahan-bahan untuk tat nanas ni tidak ketinggalan kan.Ok lah,baik kita tengok dulu apa bahan-bahan yang perlu kita sedia untuk buat Tat Keju ni.


TAT KEJU
Sumber Resepi:Buku Resepi 165 Kek & Biskut Raya

Bahan-bahan:
400g tepung gandum
125g mentega
125g marjerin
100g keju cheddar~diparut
50g gula aising
1/2 sudu teh vanila
2 biji kuning telur
1/2 biji telur
1 sudu makan serbuk kastad
1 susu makan susu tepung
1 sudu teh esen susu

Bahan Lain:
Inti nenas secukupnya
Keju cheddar parut secukupnya
Kuning telur~untuk disapu

Cara membuat:
1.Satukan mentega,marjerin,gula aising,vanila,esen susu dan telur.Pukul sehingga kembang
   dan sebati.
2.Tabur keju cheddar dan digaul rata.
3.Masukkan tepung gandum,tepung kastad dan susu tepung.Gaul sehingga rata.
   Rehatkan doh selama 30 minit.
4.Ambil doh sebesar sudu teh dan masukkan inti nanas di tengahnya.Bulat-bulatkan seperti
   bebola.
5.Sapu kuning telur dan tabur keju parut di atasnya.
6.Bakar dalam ketuhar selama 25 minit pada suhu 170'C atau 180'C.

Doh ni juga bagus untuk dibuat tat keju gulung sama seperti gambar di bawah.Cuma elakkan tabur keju parut terlalu banyak dipermukaan tat sebab akan mengganggu lelangit time kita makan,jadi tak siok pulak.Untuk saiz tat bulat tu kalau mo nampak cun sebaiknya timbang inti nenas 4g dan untuk kulitnya 6g.Untuk sapuan kuning telur tambahkan sedikit pewarna lemon yellow.Dalam resepi ada guna 1/2 biji telur dan esen susu,dua bahan ni Rahel tak letak.Satu adunan ni boleh dapat 120 biji ++ tat keju.Tapi terpulang juga pada saiz tat yang kita buat.Rahel bakar tat pada suhu 150'C selama 30 minit api atas dan bawah.

Selamat bekerja di dapur.....



Selamat mencuba.

7 ulasan:

paridah berkata...

sedapnya...tahun ni biskut2 buat sendiri jimat belanja.

cikNor berkata...

terima kasih rahel share resepi & jg tips bt tat sedap ni.nnt blh lah cuba :-)

Rohah berkata...

Uiiittt...meh byk ketul...teringin sgt nk mkn ni..

Nani berkata...

eemmmm, telan air liur nengok gambar nie...kuih raya paling saya suka...

Sue Bee berkata...

Sedapp ni

sukasukimylife berkata...

Sedap2! Thank you for sharing. Please visit my blog too;)

Here's the link. Have a nice day ahead.
http://naziramiswan.blogspot.com

F . A . I . R . U . S berkata...

Hi nak tanyer.. Saya guna suhu yg sama..
Tpi cheese saya mencair.. Xnmpak kepingan cheese lagi..