Sabtu, 6 Disember 2014

Badak Berendam

Selamat berhujung minggu...apa khabar semua? 



Badak Berendam
Resepi;Rahel Blogspot 

Bahan inti:
120g gula melaka
100g kelapa parut putih
30ml air

Cara:
1.Masak gula melaka dengan air sehingga larut.Tapis
2.Satukan gula melaka dengan kelapa parut.Masak hingga sebati.
   Siap untuk jadikan inti.

Bahan-bahan Kulit:
125g tepung pulut
100ml air

*Gaul bahan di atas sehingga menjadi doh,bahagi kepada 2 bahagian,beri pewarna kesukaan
  Bentuk bulat dan leperkan,letak inti,kemudiaan bentuk kembali jadi bujur.
  Jerang air secukupnya sehingga mendidih.Masukkan doh yg sudah dibentuk tadi.
  Rebus hingga terapung,kemudian alihkan ke dalam kuah santan.Hidang.

Bahan kuah:
Sedikit garam
1 sudu makan tepung beras
3 helai daun pandan,disimpul

Panaskan santan,daun pandan dan garam dalam periuk kecil sambil dikacau hingga mendidih.
Bancuh tepung beras dengan sedikit air.Curah ke dalam santan panas untuk pekatkan kuah.
Masukkan kuih badak tadi.Siap.



Enjoiii

7 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

Wah, rajin Rahel bt kuih melayu..kui ni blm lg try..tp mcm best sebab ada kuah..bleh slurp2 gitu..hehe

rahel berkata...

Iya Wana...kebetulan ni ada sikit bahan2 di rumah jadi rajin2 la sikit buat...

Pretty Sweet berkata...

Salam rahel.. Sy new follower.. Suka tgk blog rahel mcm2 resepi yg sedap2... Kuih badak berendam ni mmg my fav. Ade bby kecil pon rajin Rahel masak2 ye.. 😊

rahel berkata...

wsalam Pretty...terima kasih singgah sini...hehe...klu tak buat...lapar hee

Lina IbunyaAzRaf berkata...

hay rahel...
Cantiknya gambar tu... Menetes liur saya... :)

Tepung pulut tak dicampur tepung kanji? Takut hancur saat direbus...

Ummiakid @ lily berkata...

menitis air liur tengon badak berendam tu...mmg saya suka kueh kueh lama ni...plan nak cuba dah lama cuma tak terbuat buat...inti dah ada...kerajinan jer lom ada...hehee....

fazianbatrisyia berkata...

Suka mkn..tp belum penah buat sendiri.