Selasa, 25 Februari 2014

Kuih Penyaram

Selamat pagi dan semoga ceria selalu.


Semalam punya kerja,ni hari baru ada senang masuk sini.Tentu ramai penggemar Kuih Penyaram ni kan? Walaupun resepi atau sukatan yang sama tapi bila dibuat oleh tangan yang tak sama maka hasilnya pun takkan sama..Berani cakap sebab memang terjadi dalam keluarga kami,my bonda begitu pakar bab Kuih Penyaram,kalau my bonda yg buat tak payah timbang atau sukat bahan2 dia hanya main agak2 saja..tapi hasilnya Kuih Penyaram sangat empuk,bentuknya pun sangat cantik dan secukup rasa.Lain pulak dengan Kuih yang Rahel buat ni,tak macam air tangan bonda..tapi masih boleh makan la...hehehe...

KUIH PENYARAM
Sumber resepi:Rahel Blogspot

Bahan-bahan:
100g tepung beras cap thai flower
100g tepung gandum cap rama2
250g gula merah (gula merah/gula jawa dari Indonesia)-boleh guna gula kabung/gula melaka
200ml air paip

Cara membuat:
1.Gula dan air dimasak hingga gula larut.Tapis dan biarkan sejuk.Kemudian ambil 300ml.
2.Satukan kedua tepung.Tuang air gula 300ml perlahan sambil dikacau rata hingga tidak
   bergentel.
3.Ketepikan selama 30 minit.
4.Panaskan kuali,tuang 1/2 cawan minyak masak.Biarkan minyak panas.Tuangkan 1/8 cup
   adunan ke dalam minyak panas.Api mesti sedang sahaja.Biarkan adunan masak hingga
   gelembung,kemudian terbalikkan.Masak dalam beberapa saat saja dan terus angkat.
   Toskan minyaknya.


Selamat mencuba.

8 ulasan:

Nani berkata...

hai Rahel...saya baru tahu nama kuih ini Penyaram...kat semenanjung nie selalu saya nampak dijual di pasar malam...saya dah beli dan rasanya manis dan liat2...nak buat sendiri tak yakin lagi...

Jen Jen Areff berkata...

oohh namanyer kuih penyaram

Umie Jazz berkata...

mmg betul tu rahel.MIL mmg terror buat kuih ni...dgn menggunakan resepi yg sama dgn MIL Uj pun cuba buat, tapi selalunya tak secantik MIL punya kuih penyaram..rasa ada rupa tiada......huhu...

mama sara nur berkata...

Assalam Rahel
Cucur jawa akak panggil ni
He hee memang akak suka kalu kat kg pg2 beli wat breakfas

Sue Bee berkata...

My oh My Mexican Hat..yummy!!!..feveret SB lah ni..

paridah berkata...

assalam dh lama xmakan cucuq jawa ni...sedap.

Bbwana adienia berkata...

wah..rahel pandai buat kuih penyaram..nampak cantik kuih tu..kalau sya memang nada bakat mau buat kuih ni..belum belajar lagi..huhu..

Rina Audie berkata...

Jika dilihat penampakannya seperti kue cucur kalo di Indonesia kak...