Khamis, 19 September 2013

Cempedak Goreng

Salam sejahtera dan salam ceria selalu kepada pembaca setia blog Rahel.
 
 
Kali ni masih lagi entry yang tertangguh,harap tak jemu yea.Skarang ni musim cempedak pulak,kalau keluar pi mana-mana mesti akan terjumpa gerai di tepi jalan yang jual cempedak.Sebab tak tahan dengan wangian cempedak maka encik abang pun beli la satu bijik cempedak yang boleh tahan juga harganya sebiji berat 2 kg RM20++ bayangkanlah...tapi memang puas hati sangat-sangat,isi dia sangat padat,skarang ni pun masi ada baki cempedak dalam esbok..satu kali lagi maju baru habisss...
 
Cempedak Goreng
Sumber:Buku resepi
 
Bahan-bahan:
120g tepung gandum
60g tepung beras
1 tsp serbuk penaik
1/4 tsp garam
250ml air
1 biji telur ayam,dipukul
Minyak secukupnya untuk menggoreng
Cempedak secukupnya
 
Cara membuat:
1.Campur tepung gandum,tepung beras,serbuk penaik dan garam dalam mangkuk.
2.Pukul telur dan air kemudian masukkan ke dalam campuran tepung.Adun rata hingga
   menjadi adunan lembut.Biarkan adunan selama 10-15 minit sebelum digunakan supaya
   rasa cempedak goring lebih sedap.
3.Panaskan minyak dalam kuali,masukkan cempedak ke dalam adunan,kemudian goring
   cempedak hingga kekuningan.Angkat.tuskan minyak.
 
 
 


11 ulasan:

ogyep yummy mellow berkata...

ogyep selalu menjengah ke sini.. tapi, dah lama tak meninggalkan komen.. hari tu, hubby beli cempedak kat mydin.. hampehhh.. rasa tawar.. kosong.. mahal lagi..

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum Kak Rahel...Cempedak ni sedap buat kudapan petang..Makan panas-panas sedapkan....

myda_ahmad berkata...

errmmm,harum semerbak bau cempedak..my fav nie...

mama sara nur berkata...

Rahel baunya semerbak ke sini he heee
wah mahal kan sampai 20 hinggit
ishhh tp kalu isinya bagus berbaloi la kan
kat kg akak tu byk ,ayah akak tanam cumanya he hee tak terjaga skrg so mcm terbiar hasilnya dah

rahel berkata...

Ogyep...memang betul tu...kadang ada cempedak yang tawar je

rahel berkata...

Wsalam Sue...yup,buat minum petang..sedap..

rahel berkata...

Myda...sebab harum la yang memikat selera...

rahel berkata...

Mamasaranur...hehehe...jauh juga tu...
Memang boleh tahan harga dia..tapi takpa la..isi dia sangat padat...manis pulak tu...puas hati la.

cikNor berkata...

wahhh...bau wangi cempedak goreng sampai kat sini :)

Bbwana adienia berkata...

hai rahel..

makan cempedak goreng atau cucur cempedak ni memang sedap sambil minum petang..sekarang sudah musim cempedak tapi harganya masih agak mahal di pasaran.

Tina Othman berkata...

Sedapnya rahel cempedak, lama tingin tapi nak beli yg belum goreng mahallps tu takut isi tak xantik & manis

Specialnya resepi tepung bancuhan dia siap ada serbuk penaik lg