Khamis, 6 Jun 2013

Nastar Kacang Cokelat

Salam...
 
Selamat malam kepada semua pengunjung dapur Rahel pada malam ini.Mungkin ada yang sedang dibuai mimpi pada waktu ini.Selamat bermimpi ar.Malam ni tiada kerja lain mo dibuat jadi kan sayang kalau buang-buang masa jak baru ada entry yang tertangguh tapi nda' di tayang2 jugak.Nah,ini kali tayang kuih nastar pulak...kalau di Malaysia cakap kuih tat.Selalunya kita buat tat nanas,blueberi,strawberi,epal,mango,durian,kelapa kan..tapi nda pernah terfikir akan kehadiran tat kacang...ermm..agak-agaknya kita boleh bayangkan kalau time makan tu seakan-akan kuih makmur la kan?..kan kuih makmur diberi inti kacang...tak gitu? tapi tat kacang ni memang sedap wo..gebu dan lembut...tak percaya?...cuba dulu baru tau.....................
 
Nastar Kacang Cokelat
Sumber:Sajian Sedap
 
Bahan Inti:
100g kacang tanah kupas,sangai
50g gula pasir
 
Bahan kulit:
250g marjerin
50g gula icing
1/2 sdt cokelat pasta
1 kuning telur
315g tepung superfine (makcik letak 340g)
20g tepung jagung
20g susu tepung
 
Egg wash:
2 kuning telur
1 sdt susu cair
 
Cara membuat:
1.Inti,panas-panas blender kacang Tanah dan gula pasir sampai lembut dan boleh dibentuk.
   Timbang masing-masing adunan 1 gram.Bentuk bulat.Ketepikan.
2.Kulit,pukul marjerin dan gula icing selama 1 minit.Tambahkan cokelat pasta dan kuning
   telur.Pukul rata.
3.Masukkan tepung superfine,tpg jagung dan susu tepung sambil diayak dan digaul rata.
4.Ambil 5 gram adunan kulit.Leperkan.Letak inti.Bentuk bulat.Letakkan di Loyang yang
  di oles marjerin.Sapu dengan egg wash.
5.Bakar di dalam oven pada suhu 150'C selama 30 minit api atas dan bawah.
 
Nota:
*Rahel hias nastar dengan coklat rice.
 
 
Selamat mencuba.


14 ulasan:

Amie berkata...

Hai Rahel... gue belum tidur bah...ngeh ngeh ngehhhh datang sini mau coba itu nastar 2-3 biji jak.

ady berkata...

salam
sedapnye pagi2 mkn nastar kacang cokelat dgnsecawan kopi..

Bbwana adienia berkata...

salam rahel..

ui, nampak menarik biskut ni..mcm biskut kacang jugak kan tapi ni bahannya lain skit.apapun, memang menarik dan nampak sedap.

tun_telani berkata...

Salam rahel.. sedapnyer... dh stat mood biskut raya ke?
coklelat pasta tu choc paste ke ye.

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum Rahel bestnya...bole buat biskut utk raya ni kan.....=)

zila norazila berkata...

buat sample kuih ke rahel..bestnya mesti byk biskut thn nie kan rahel jual..moga brtmbah maju biz..

fazianbatrisyia berkata...

sedapnya nampak bersusun cam piramid tu...mesti sedap ni rasanya ni...

Wani berkata...

boleh buat cokies raya hihi dah lama x mengukis .. ..cam gebu macam kuih maksmur je .. mesti sedap/ ///

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum...isshhhh..dah ada aura2 biskut raya ni...

Sury Abil berkata...

Sekut mu itu mmg mguna daku...tapi mood blm mari lagi lh mau bikin.....kalau dekat mau serbu umh rahel ni..hehheee...simpan dulu ya resepi nya blh dicuba tuk ramadhan nnti...:-)

Melly Octaviana berkata...

Ngga mau coba buat ahh, mau nya yang buatan Rahel... hihihi

Tina Othman berkata...

Menariknya rahel coklat pasta tu apa emulco ke

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

aduh rahel.. rajin banget mengisi intinya yang berderai itu... kalau akak mesti cepat bosan.. hehe...

Zuraidah Butang berkata...

wahhhh menariknyeee