Khamis, 31 Januari 2013

Tat Epal

Salam sejahtera.Apa khabar? udah siap sarapankah? Pagi ni Rahel sempat juga buat sedikit kudapan yang simple dimple untuk mengalas perut.Tat epal memang sesuai sangat dihidang time masi hangat-hangat..terasa masam manisnya dalam mulut...nak tau? cuba la...

Tat Epal
Sumber:Rahel

Bahan-bahan Kulit Tat:
125g tepung gandum
60g mentega
20g gula aising
1 biji kuning telur + 1 sudu teh putih telur
1/2 sudu teh esen vanila

Cara membuat:
1.Satukan semua bahan dalam mangkuk,gaul rata.Kemudian uli hingga menjadi doh.
2.Ambil sedikit doh,tekankan ke dalam acuan tat.
3.Bakar kulit tat dalam oven selama 25 minit pada suhu 170'C.
4.Setelah masak keluarkan dari oven,biarkan suam baru tanggalkan tat dari acuan.

Inti Epal:
3 biji epal hijau,buang kulit dan empulur,kemudian potong dadu
80g gula perang
1/2 sudu teh serbuk kayu manis
1 sudu besar tepung gandum + 2 sudu besar air
1/2 sudu besar perahan lemon

Cara membuat:
1.Masak gula perang dan epal sehingga layu.
2.Masukkan serbuk kayu manis,perahan lemon.Kacau sebentar.
3.Kemudian masukkan lagi bancuhan tepung + air.Kacau hingga likat.
4.Isikan inti epal ke dalam tat.Bakar dalam oven api atas selama 10 minit pd suhu 170'C.
5.Sedia dinikmati.Enak dihidang time panas-panas.

Catatan:
*Dalam resepi ini saya guna acuan tat saiz 5.5cm.


Selamat menikmati.

14 ulasan:

Acik Erna berkata...

Rahel..acik tak pernah makan tart epal..tapi kalau pi kedai roti acik suka beli pai epal..memang rasa masam2 sedap

ibh_sue berkata...

Aduihhh Rahel. Terasa2 kesedapan masam manisnya tu. Tak pnh terfikir nak buat tat epal. Kompem sedap ni. :))

Gee® berkata...

Waduh...waduhh!!! enak banget ni... teringin nk mencuba laa

Sha Shamsudin berkata...

Sedapnya Rahel...Sha sukeeee nih...

JUICY CAFE berkata...

hi sis rahel..
kelihatannya tart epal ini amat lazat ya..

Tina Othman berkata...

rahel

rajinnya buat hat saiz kecik2, sekali ngap 2 kali ngap hehe

sedapnya, tapi tak rajinnya nak buat ni, makan time panas sedap ni kan

ady berkata...

as-salam
They look delicious! :)

faa.rosli berkata...

rajinnya buat tat utk alas perut...look so nyummeh!

Nooriah Abdullah berkata...

salam Rahel, waduh gimana ni dah tak tahan akak tengok tart ni sayang dah malam mesti dah habis ni langkah kiri betul lah..

sury@25february berkata...

salam aloo rahel...sedap sgt tgok tart tu..kalau dekat mau je mintak..k buat kureng rajin lah..:-)

zana fahmi berkata...

Melempah ruah tart Rahel tu, sedap banget nih bg peminat apple. Sygnya anak kakzana tak suka apple..huhu.

Mamasya berkata...

Salam Rahel
nampak sedap....belum pernah mkn tat epal gini tp kalau yg letak karamel gula atas kcg pernah rasa.

Qasey Honey berkata...

Rahel tart apple mu itu..telah mbuatknku jatuh cinta...bestnya klau dpt mrasa ^_^

ogyep yummy mellow berkata...

suka.. suka.. suka... nengok tart epal Rahel ni... Very caramelised d apple filling..